۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۵۸۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ دسته: انرژی
۰

نوفرستی کارشناس حوزه انرژی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نزدیک به ۵ ماه است که به جای صادرات، قاچاق بنزین با رقم حداقلی ۱۰ میلیون لیتر در روز انجام می شود، گفت: استفاده مجدد از کارت سوخت، بدیهی ترین اقدام برای مقابله با قاچاق بنزین است؛ چرا که بدون هیچ هزینه ای، مصرف بنزین در کشور را شفاف می کند.

جواد نوفرستی کارشناس حوزه انرژی و رئیس انجمن جامعه ایمن در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به رقم بالای قاچاق بنزین در ماه های اخیر، از تاخیر بی مورد وزارت نفت در استفاده مجدد از کارت سوخت انتقاد کرد.

حذف کارت سوخت از همان ابتدا اشتباه بود

نوفرستی در خصوص میزان قاچاق سوخت که در حال حاضر از کشور انجام می شود، گفت: آمارهای متفاوتی در خصوص میزان قاچاق سوخت و بنزین وجود دارد که بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر، متغیر است؛ اما همه این آمارها موید این هستند که حداقل میزان قاچاق بنزین، ۱۰ میلیون لیتر در روز است.

وی با اشاره به غلط بودن تصمیم وزارت نفت مبنی بر حذف کارت سوخت، خاطرنشان کرد: بنده این مسئله را در حال حاضر که میزان قاچاق سوخت بحرانی شده است نمی گویم؛ بلکه از همان روزی که دولت بنزین را تک نرخی کرد، یعنی خرداد ماه ۱۳۹۴، مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردم و گفتم که به تدریج کارت سوخت حذف خواهد شد که در مصاحبه ها نیز موجود است.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به تجربه مثبت کشور در مدیریت و کاهش قاچاق سوخت با استفاده از کارت سوخت، افزود: از زمانی که استفاده از کارت سوخت شخصی را در جایگاه ها حذف کردیم، در واقع به افزایش قاچاق بنزین در کشور کمک کرده ایم.

اهمال مجلس در پیگیری احیای کارت سوخت

وی با اشاره به اینکه مجلس نیز در مطالبه از دولت اهمال کرده است، خاطرنشان کرد: مجلس در قانون بودجه ۱۳۹۶ یعنی از دی ماه سال گذشته، دولت را مکلف به احیای کارت سوخت کرده بود ولی نسبت به پیگیری این مصوبه خود کوتاهی کرده است. حتی با چشم پوشی از این مسئله حداقل از زمانی که جهش ارزی در اوایل سال جاری رخ داد، می بایست این مسئله به صورت جدی تری پیگیری می شد که اتفاقی رخ نداد.

نوفرستی با اشاره به اینکه حداقل ۵ ماه است که اختلاف قیمت بنزین ایران با همسایگان، قاچاق را جذاب کرده است، گفت: پس از افزایش قیمت ارز می بایست از اواخر خرداد و نهایتا از اوایل تیر ماه به فکر راه اندازی مجدد کارت سوخت می بودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز زمان شروع رسمی طرح نیز به طور مشخص اعلام نشده است و به اطلاعیه های آتی موکول شده است. هرچند دیر اما این اتفاق، بهترین کاری است که در حال حاضر می بایست انجام می شد. با این اقدام که هیچ هزینه نیز در بر نخواهد داشت، فرصت برای یک تصمیم بهتر و دقیق تر ایجاد می شود.

۱۵۰۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین جایگزین صادرات شد

این استاد دانشگاه با اشاره به مزایای کارت سوخت درخصوص شفافیت اطلاعات، خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت به هیچ وجه نیازی به دستکاری قیمت نیست و هدف ایجاد محدودیت برای قاچاقچی است و نه مصرف کننده.

وی با اشاره به اینکه اگر این اقدام، زودتر صورت گرفته بود از قاچاق روزانه حداقل ۱۰ میلیون لیتر بنزین جلوگیری می‌کرد، افزود: در این صورت دولت می توانست این میزان سوخت را به صورت روزانه صادر کند و از درآمد ارزی آن در طول حداقل ۵ ماه گذشته بهره مند شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.