۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۵۱۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بر اساس آمارهای گمرک، فرانسوی ها اصلی ترین تأمین کننده قطعات منفصله خودروهای سواری پرتیراژ داخلی هستند؛ به گونه ای که با اعمال تحریم ها و محدود شدن واردات قطعات منفصله از فرانسه، تولید این محصولات با چالش های متعددی مواجه شده است. داخلی سازی محدود صنعت خودرو در کشور عامل واردات ۲۴۸ میلیون دلاری قطعه از فرانسه در ۶ ماه نخست سال جاری بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی تیراژ تولید خودروسازان طی ۷ سال اخیر نشان می دهد که بین میزان واردات قطعات منفصله به کشور و تیراژ سالیانه تولید خودروسازان ارتباط مستقیم وجود دارد.

آنطور که در نمودار ذیل نشان داده شده است به خوبی می توان تأثیر تحریم های سال ۹۱ را بر صنعت خودرو کشور مشاهده کرد. این تحریم ها تا جایی اثرگذار بود که تیراژ تولید خودروهای سواری در سال ۱۳۹۲ را نسبت به سال ۱۳۹۰ به نصف تقلیل داد.

این مسئله در سال جاری و پس از تحریم های جدید نیز مجدد اتفاق افتاده است. بر اساس آمارهای منتشره توسط انجمن خودروسازان ایران، سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در نیمه نخست سال جاری مجموعا ۴۸۲ هزار خودروی سواری تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش تیراژ ۱۶ درصدی مواجه شده است.

«پرترافیک شدن پروسه ثبت سفارش تا مرحله ترخیص کالا پیش از آغاز تحریم ها» و «آغاز تحریم های صنعت خودرو از نیمه مرداد ماه» دو عامل اصلی کاهش تیراژ تولید خودروسازان در نیمه نخست امسال بوده است.

روند تغییر واردات قطعات منفصله از فرانسه طی ۷ سال اخیر

بررسی میزان واردات قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری طی سال های ۱۳۹۰ تا سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که بیشترین میزان واردات طی بازه زمانی فوق به ترتیب از کشورهای فرانسه، چین، ژاپن، جمهوری کره و رومانی صورت گرفته است.

طبق آمارهای منتشره توسط گمرک در سال ۱۳۹۰، ۹۶۳ میلیون دلار قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل های سواری وارده کشور شده است. این میزان واردات در سال ۹۱، به ۳۳۸ میلیون دلار رسیده است. در سال ۹۲ نیز، میزان واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری به ۱۰۴ میلیون دلار رسید. این کاهش ۸۰۰ درصدی واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری طی دو سال حاکی از تأثیر تحریم های سال ۲۰۱۳ میلادی بر صنعت خودرو کشور است.

در ادامه میزان واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری در سال ۹۳، به ۱۲۲ میلیون دلار رسید. اما در سال ۹۴، این میزان واردات به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار بوده است. از سال ۹۵، میزان واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری از فرانسه تسریع یافت. بطوریکه این میزان واردات در سال مذکور به ۲۷۴ میلیون دلار رسید. در سال ۹۶، واردات قطعات منفصله از فرانسه با رشد ۵۸۰ درصدی مواجه شد و طی سه سال به ۸۲۸ میلیون دلار رسید.

مطابق نمودار ذیل، کاهش و یا افزایش میزان واردات قطعات منفصله از فرانسه، وابستگی شدیدی به تحریم های صنعت خودرو دارد. مشخص است که با اعمال تحریم ها واردات قطعات خودرو از کشور فرانسه محدود شده و خط تیراژ تولید خودروسازان با چالش های جدی همراه شده است.

عمق کم ساخت داخل نتیجه واردات ۲۴۸ میلیون دلار قطعه از فرانسه

اما مطابق آمارهای منتشره گمرک در نیمه نخست سال جاری، ۲۴۸ میلیون دلار قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری از فرانسه وارد کشور شده است.

آغاز تحریم های صنعت خودرو از نیمه مرداد ماه، تأثیر خود را بر میزان واردات قطعات منفصله از فرانسه گذاشته است و در صورتیکه این روند ادامه دار باشد، تا پایان سال ۹۷، واردات این قطعات از فرانسه با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد عمده مصرف کننده قطعات منفصله وارداتی از فرانسه، خودروسازان بزرگ کشور هستند. تأمین کنندگان فرانسوی، قطعات محصولاتی نظیر پژو ۲۰۶، رانا، دنا و تندر ۹۰ (میانگین داخلی سازی ۶۶ درصد) را تولید می کنند.

لذا می توان پیش بینی کرد با اعمال تحریم ها و ایجاد محدودیت وارداتی قطعات منفصله از فرانسه، خط تیراژ این محصولات با چالش هایی مواجه می شود.

سهم قطعات منفصله به لحاظ عملکردی ۸۶ درصد از عملکرد کل خودرو و به لحاظ ارزشی ۸۰ درصد از قیمت تمام شده خودرو است. بر این اساس با توجه به تیراژ تولید محصولات مدنظر، قیمت کارخانه خودروها، سهم قطعات منفصله از کل ارزش خودرو، قیمت ارز مرجع و میانگین تعرفه قطعات منفصله جهت تولید خودروهای پرتیراژ داخلی میزان ارزبری خودروهای پرتیراژ فرانسوی تولید داخل در نیمه نخست امسال ۱۵۰ میلیون دلار محاسبه شده است.

بنابراین با توجه به میزان آسیب پذیری صنعت خودرو از محل تحریم ها و ارزبری زیاد خودروهای سواری پرتیراژ داخلی، خودروسازان بایستی بهبود داخلی سازی این محصولات را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.