۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۴۱۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

سیاست صنعتی دولت روسیه مبنی بر بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو، به رونق صادرات خودرو و قطعات آن منجر شده است؛ به طوریکه در سال جاری میلادی صادارت در بخش خودرو و قطعات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۶۰ درصد رشد داشته است. دولت روسیه به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد عوارض بهره برداری از خودروهای وارداتی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و از محل منابع حاصل از آن، به صادرکنندگان خودرو و قطعات داخلی یارانه اختصاص دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه های اخیر خودروسازان مطرح فعال در کشور روسیه، به دنبال افزایش ظرفیت تولید محصولات خود هستند تا از این طریق صادرات را گسترش دهند.

رشد ۳۶۰ درصدی صادرات خودرو و قطعات آن در روسیه

سیاست صنعتی دولت روسیه در این سال ها همواره مبتنی بر افزایش صادارت خودرو و قطعات آن به کشورهای مختلف بوده تا از این طریق بتواند ارزش افزوده مناسبی بدست آورد.

بررسی آمارهای موجود خودروسازان نشان می دهد که میزان رشد صادرات خودرو و قطعات آن از روسیه به کشورهای هدف در سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن به طور میانگین حدود ۳۶۰ درصد افزایش یافته است.

سیاست صنعتی دولت مبنی بر بهبود داخلی سازی موجب شده تا هم اکنون روسیه روند رو به رشدی در زمینه صادرات خودرو و قطعات آن به کشورهای مختلف داشته باشد. دولت روسیه با بهره گیری از زنجیره تأمین رقابت پذیر توانسته تا میزان صادرات در بخش خودرو و قطعات آن را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

افزایش دو برابری صادرات خودروهای شرکت فورد به اتحادیه اروپا

شرکت خودروساز فورد که به صورت سرمایه گذاری مشترک با خودروساز روسی سولرز به تولید خودرو در این کشور می پردازد، خودروهای گوناگونی را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می کند. آمارها حاکی از این است که میزان صادرات خودروساز فورد-سولرز در سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است. به عنوان نمونه سال گذشته، این شرکت خودروساز ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به منطقه کرایوا رومانی صادر کرده است.

همچنین از دیگر برنامه های این شرکت صادرات قطعات خودرو به کشورهای هدف است. بدین منظور فورد-سولرز به کمک چند تأمین کننده قطعه بزرگ در روسیه، قطعات خودرو را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر کرده است.

صادرات مجموعه های اصلی خودرو توسط خودروساز روسی Avtovaz    

شرکت خودروساز Avtovaz دیگر خودروساز روسی صادرات مجموعه های اصلی خودرو نظیر موتور به کشورهای هدف را از برنامه های خود قرار داده است. به عنوان نمونه این خودروساز در سال گذشته ۵۴۶ هزار عدد موتور از روسیه صادر نموده است؛ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ هزار عدد افزایش یافته است.

طبق گفته های مدیران این شرکت خودروساز روسی، بخشی از موتورها به ترکیه صادر شده است تا در خط مونتاژ کارخانه رنو-ایاک استفاده شود. بر اساس آمارهای منتشر شده در سال جاری، ۴۸۰۰ عدد موتور توسط Avtovaz به ترکیه صادر شده است که بیش از ۹ برابر کل صادرات سال گذشته است و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰۰۰ درصد رشد کرده است.

شرکت خودروساز روسی Avtovaz به دنبال این است تا صادرات موتورهای خودرو را به ۵۹۰ هزار عدد برساند. با این حال مدیران این شرکت خودروساز از جزئیات صادرات این موتورها به کشورهای مختلف اطلاعات دقیقتری ارائه نکرده اند.

رشد ۳۳۰ درصدی صادرات رنو از روسیه

دیگر شرکت خودروسازی که در روسیه به عنوان خودروساز مطرح شناخته می شود، رنو فرانسه است. این شرکت خودروساز در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۸۵ مدل دستگاه را به سراسر جهان صادر کرده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳۰ درصد رشد کرده است.

حدود ۶۰ درصد محصولات رنو به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر می شود، کشورهای آمریکای جنوبی مقصد ۲۵ درصد از محصولات تولیدی این شرکت هستند و ۶ درصد از خودروهای تولیدی رنو نیز به اتحادیه اروپا صادر می شود. همچنین مابقی تولیدات این خودروساز جهانی به کشورهای آفریقایی، منطقه غرب آسیا و هند صادر می شود. لازم به ذکر است رنو قصد دارد در سال ۲۰۱۸، بدنه خودروهای مختلف تولیدی در روسیه را به کشور الجزایر صادر کند.

صادرات ۲.۳ میلیارد دلاری قطعات خودرو از روسیه

طبق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت و تجارت روسیه، در سال ۲۰۱۷ میلادی، قطعات خودرو به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار از این کشور صادر شده است، که نسبت به سال ۲۰۱۶، در حدود ۵ درصد رشد کرده است. عوامل متعددی منجر به افزایش صادرات خودرو و قطعات آن در روسیه شده است، که می توان از موارد زیر نام برد:

  • کاهش نرخ برابری روبل روسیه در برابر یورو
  • کمک مالی دولت به صادرکنندگان
  • هزینه حمل و نقل پایین

پرداخت یارانه به صادرات با افزایش عوارض واردات خودرو در روسیه

مهمترین عاملی که سبب شده است صادرات خودرو و قطعات آن در کشور روسیه روند رو به رشدی داشته باشد، امتیازات ویژه دولت برای صادرکنندگان خودرو و قطعات است. در همین راستا دولت اخیرا سیاستی را وضع کرده است تا به وسیله آن یارانه صادرکنندگان را از محل واردات خودرو تأمین کند. در واقع دولت روسیه به دنبال این است تا عوارض بهره برداری را برای مشتریان خودروهای وارداتی تا ۳۰ درصد افزایش دهد و از محل آن به صادرکنندگان خودرو یارانه های ویژه بدهد تا از این طریق بتواند صادرات خودرو به سایر کشورها را توسعه دهد.

پس از تصمیمات دولت روسیه جهت افزایش عوارض واردات از سال ۲۰۱۴، کارخانه های مونتاژ خودروهای CKD و همچنین واردکنندگان خودرو در معرض افزایش هزینه های بهره برداری قرار گرفته اند. از این رو مونتاژکاران روسی مجاب شدند تا به سمت بومی سازی محصولات خود حرکت کنند.

منبع: اوتوموتیو لوجستیک

لینک۱: yon.ir/bkDNS

لینک۲: yon.ir/vNJ6f

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.