۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۲۷۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و چین در نظر دارند تا یک سیستم پرداخت جدید ایجاد کنند که نیاز به استفاده از دلار در مبادلات تجاری را از بین ببرد. درحال حاضر بسیاری از افراد و شرکت های چینی و روسی در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند و یا در معرض آن قرار دارند؛ لذا دو کشور برای رهایی از این تهدیدات در نظر دارند سیستم پرداخت جدید خود را به طور کامل از نظام دلاری و سیستم سوئیفت مستقل نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه و چین در حال تهیه پیش نویس یک توافقنامه برای افزایش استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت دوجانبه و بین المللی هستند. دو کشور تأکید کرده اند که قصد دارند وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند.

روسیه و چین سیستم پرداخت مستقل از دلار راه‌اندازی می‌کنند

دو کشور در نظر دارند یک سیستم پرداخت مالی بین المللی با هدف رفع نگرانی ها در مورد تحریم های فزاینده و تعرفه های تجاری آمریکا ایجاد کنند.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در طی دیدار خود از چین در مورد راه اندازی سیستم تجارت فرامرزی که پرداخت های تجاری را به وسیله یوآن و روبل انجام می دهد، صحبت کرده است.

مدودف همچنین در مورد دسترسی روسیه به کارت اعتباری یونیون پی چین و در مقابل دسترسی چین به کارت اعتباری میر روسیه نیز صحبت هایی کرده است.

تهدیدات آمریکا دلیل گرایش به سمت ایجاد سیستم های پرداخت غیردلاری

انگیزه کشورها از ایجاد زیرساخت مالی جدید، بدتر شدن روابط اقتصادی چین و روسیه با آمریکا است که موجب تهدید آمریکا به اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه دو کشور شده است. دو کشور به دنبال افزایش تجارت میان خود به ۲۰۰ میلیارد دلار هستند، لذا نمی خواهند تحریم های آمریکا مانع از انتقالات تجاری آن ها شود.

آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غربی در سال ۲۰۱۴ تحریم هایی را علیه مقامات و شرکت های روسی اعمال کرده اند. از طرفی بسیاری از شرکت های روسی و چینی به دلیل نقض تحریم های آمریکا، جریمه شده اند یا در لیست سیاه تحریم ها قرار دارند. به عنوان مثال شرکت ZTE اخیراً به خاطر مبادله با ایران ۱.۴ میلیارد دلار جریمه شده است.

مدودف با بیان اینکه ابتکار ایجاد یک سیستم پرداخت جدید در تلاش است تا نیاز به سیستم مالی مبتنی بر دلار کنونی را از بین ببرد، گفته است در حال حاضر هیچ پولی نباید به عنوان ارز اصلی در بازار ظهور کند، چراکه باعث وابستگی همه به وضعیت اقتصادی کشور صاحب آن پول می شود.

مدودوف: ۱۰ سال قبل باید دلار را کنار می گذاشتیم

مدودف می افزاید هرچند این حرف تعجب برانگیز است، اما من میخواهم بگویم که تحریم های آمریکا خوب و مفید هستند، زیرا ما را مجبور به انجام کاری می کند که باید ۱۰ سال پیش آن را انجام می دادیم.

وی ادامه می دهد برای من مشخص نیست که چرا ما در تمام این سال ها بدون تلاش برای استفاده از روبل در تجارت نفت و گاز از دلار و یورو استفاده کرده ایم، در حالی که الان دیگر تجارت در روبل الویت مطلق ماست.

سوئیفت سلاح آمریکا برای اعمال فشار بر تمامی کشورها

از آنجایی که حدود ۴۲ درصد از معاملات در سیستم سوئیفت به دلار آمریکا انجام می شود، لذا اخراج از سوئیفت یک سلاح قدرتمند است که آمریکا می تواند از طریق آن به مجازات متخلفان بپردازد. توسعه یک سیستم پرداخت فرامرزی بین چین و روسیه می تواند دو کشور را قادر به کنار گذاشتن سوئیفت برای بسیاری از معاملاتشان بکند که به دنبال آن بسیاری از تحریم های آمریکا نیز اثربخشی خود را از دست خواهد داد.

ناتان چو، یک اقتصاددان گفته است که اگر جنگ تجاری تشدید شود، استفاده از سوئیفت می تواند به عنوان راهکاری برای تحریم مبادلات تجاری کشورها تبدیل شود، بنابراین شروع ایجاد یک سیستم پرداخت جدید که از چنین وضعیتی جلوگیری کند به کشورها کمک بزرگی خواهد کرد.

منبع: روزنامه صبح چین yon.ir/Rr8el

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.