۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۲۶۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ دسته: انرژی
۰

گزارش جدید وزارت خزانه داری آمریکا که در آن نحوه فروش بخشی از نفت ایران توسط دولت شناسایی شده و افراد دخیل در آن تحریم شده اند، نشان داد که فروش نفت از یک مبدا مثل دولت، قابل شناسایی و تحریم است. بر این اساس ضروری است با توسعه هر چه سریعتر عرضه نفت در بورس، مبادی فروش نفت متنوع شده تا تحریم ها بی اثر گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه ۲۹ آبان در اقدامی جدید ۹ فرد و شرکت را در فهرست تحریم های خود قرار داد. این وزارتخانه آمریکایی مدعی شده است که افراد مذکور از طریق ایران و روسیه و به وسیله این شرکت ها و نفرات تحریم شده، به سوریه نفت منتقل می کرده اند.

این وزارتخانه همچنین مدعی شده است دولت سوریه نیز موجب انتقال صدها میلیون دلار به سپاه پاسداران شده است و لذا تحریم های آمریکا مانع از جریانات انتقال منابع مادی خواهد شد.

نحوه فروش نفت توسط دولت ایران

در این راستا استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که با این اقدام، ما علیه طرح پیچیده ای عمل کرده ایم که ایران و روسیه به وسیله آن از بشار اسد در سوریه حمایت می کنند و بانک مرکزی ایران از طریق آن از سیستم مالی بین المللی سوء استفاده می نماید.

ایران و روسیه با استفاده از آرایشی از سازوکارها برای مخفی سازی فعالیت ها، از یک شرکت مستقر در روسیه به نام شرکت گلوبال ویژن که متعلق به فردی سوری تبار به اسم محمد عامر الشویکی، با شرکت ملی نفت ایران هماهنگ شده اند تا هزینه های نفتی که به سوریه ارسال می شود، پرداخت گردد.

همچنین شرکت متعلق به الشویکی با یک شرکت دولتی روسی به نام شرکت پرومیسری‌ایمپورت که زیرمجموعه وزارت انرژی روسیه است، هماهنگی های لازم برای انتقال نفت ایران به سوریه را انجام می داده است.

در ادامه سوریه جهت پرداخت پول نفت ایران، از طریق الشویکی و شرکت گلوبال ویژن پول نفت را به روسیه می فرستد. بانک مرکزی ایران برای پنهان کردن دخالت خود در معاملات، پرداخت ها را از طریق شرکت دارویی تدبیر کیش به بانک میر بیزنس روسیه انجام می داده است.

باوجود اشاره به نام کالاهای بشردوستانه در نام شرکت تدبیر کیش، این شرکت مکرراً معاملات غیرقانونی را برای حمایت از طرح نفت ایران انجام داده است. بعد از این که بانک مرکزی ایران وجوه را از شرکت تدبیر کیش به شرکت گلوبال ویژن در روسیه منتقل می کرده است، شرکت گلوبال ویژن این وجوه را به شرکت دولتی زیرمجموعه وزارت انرژی روسیه برای پرداخت پول نفت، منتقل می کرده است.

فروش نفت از طریق دولت قابل شناسایی و تحریم است

بانک میر بیزینس در ۵ نوامبر تحت دستور اجرائی ۱۳۲۲۴ شناسایی شده است. این بانک به عنوان یکی از شرکت های تابعه متعلق به بانک ملی ایران است که به عنوان مجرایی برای انجام پرداخت های به سپاه قدس فعالیت می کند.

در شکل زیر وزارت خزانه داری به طور شماتیک فرآیند فروش نفت ایران به سوریه و انتقال وجه آن به ایران را آورده است.

به طور کلی ۲ شرکت مستقر در روسیه، ۱ شرکت مستقر در ایران، ۱ شهروند روسیه، ۲ شهروند ایران، ۱ شهروند لبنان، ۱ شهروند سوریه و یک شهروند عراق افرادی هستند که به فهرست تحریم های آمریکا اضافه شده اند. در این میان نام حسین یعقوبی میاب معاون بین الملل بانک مرکزی ایران و رسول سجاد مدیر بخش بین المللی بانک مرکزی ایران نیز دیده می شود که در همکاری با اشخاص و شرکت های خارجی گفته شده عملیات فروش نفت و انتقال درآمدهای آن را انجام می داده اند.[۱]

عرضه نفت در بورس تحریم را بی اثر می کند

این گزارش وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد در صورتی که دولت یا هر یک از نهادهای دولتی در جریان فروش نفت دخالت نمایند، به سرعت قابل شناسایی و تحریم است؛ در واقع وزارت خزانه داری آمریکا از طریق مسیرهای مختلف امکان شناسایی این اقدامات را دارد. لذا تنوع در مبادی فروش نفت که در سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز اشاره شده، اقدامی مهم و راهبردی در بی اثر کردن تحریم هاست.

در همین راستا بود که بورس نفت ایران آغاز به کار کرد تا به فروش نفت به بخش خصوصی بپردازد؛ اقدامی که با ایجاد تنوع در مبادی فروش، تحریم پذیری فروش نفت را غیرممکن می کند.

با این وجود این راهکار باید هرچه سریعتر توسعه و گسترش یابد. در واقع اگر فروش نفت از طریق بورس نیز محدود باشد، اهداف کشور محقق نخواهد شد. لذا ضروری است برنامه ریزی برای فروش مستمر و حتی روزانه نفت در بورس فراهم شود و شرایط آن تسهیل گردد.

پینوشت:

[۱] وزارت خزانه داری آمریکا yon.ir/NqF19

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.