۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۹۴۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

بسیاری از تحلیلگران عرصه بین الملل معتقدند هدف آمریکا از تحریم های ایران، جلوگیری از اتحاد این کشور با چین و روسیه است؛ چراکه ایران نقشی برجسته در برنامه های چین و روسیه در تقابل با آمریکا دارد. به بیان دیگر تحریم های آمریکا علیه ایران بخشی از یک برنامه بزرگتر است که هدف آن جلوگیری از شکل گیری یک جبهه متحد در منطقه اوراسیا باهدف مقابله با آمریکا است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول سال های اخیر همواره بین آمریکا و ایران مسائل و چالش های متعددی مطرح بوده است و این کشور به تازگی تحریم های مالی و نفتی خود را مجددا علیه ایران اعمال کرده است. اما با این وجود برخی از کارشناسان عرصه بین الملل تحریم های آمریکا علیه ایران را تکه ای از یک پازل بزرگتر می دانند.

هدف آمریکا از تحریم جلوگیری از اتحاد ایران با چین و روسیه است

به عقیده این کارشناسان آمریکا در طرحی بزرگتر قصد دارد برنامه های جهانی کشورهایی همچون چین و روسیه را محدود نماید و برنامه تحریم ایران نیز یکی از اقدامات این کشور برای تحقق این هدف است.

به طور خاص کشور چین در قرن بیست و یکم برنامه ویژه جاده ابریشم جدید را در دستور کار قرار داده است و کشور روسیه نیز برنامه هایی را به منظور اتحاد کشورهای منطقه اوراسیا آغاز نموده است.

بنابراین هدف دولت آمریکا این است که برای جلوگیری از اتحاد ایران با این کشورها، تحریم هایی را علیه این کشور اعمال نماید تا تعاملات مالی و تجاری ایران و کشورهای چین و روسیه را تحت تأثیر قرار دهد.

تحریم ایران نماد قدرت آمریکا در مقابله با چین است

به بیان دیگر می توان گفت آمریکا مسئله ایران را به عنوان موردی برای قدرت نمایی خود به دیگر کشورها، از جمله کشور چین ارزیابی می کند. در واقع آمریکا قصد دارد با به حاشیه راندن ایران از مبادلات جهانی، به همه کشورها نشان دهد که همچنان قدرت اول جهان است و می تواند از اقدامات دیگر کشورها در مقابله با این کشور جلوگیری نماید.

این درحالیست که برخی از تحولات اخیر نشان می دهد قدرت آمریکا در اعمال خواسته های خود بر تحولات جهانی کاهش یافته است. به طور خاص در مسئله سوریه، کشورهای روسیه، ایران و ترکیه ابتکار عمل را در دست گرفته اند و آنچه در عمل در حال رخ دادن است با منافع آمریکا در تعارض است.

همچنین انتظار می رود بعد از دوران جنگ در کشور سوریه نیز، جایگاه کشورهایی همچون چین، روسیه و ایران در این کشور بیش از پیش تقویت گردد.

همکاری جاده ابریشم چین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

در طول سال های اخیر کشورهای چین و روسیه توانسته اند همکاری های دوجانبه خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. به طور خاص در پروژه جاده ابریشم چین نیز کشور روسیه و دیگر کشورهای منطقه اوراسیا همکاری قابل توجهی دارند.

شکل گیری گروه هایی همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش گسترده نفوذ آن و همچنین گروه هایی مانند شانگهای و بریکس پلاس به طور ویژه نشان از افزایش نقش کشورهایی همچون چین و روسیه در عرصه جهانی دارد که در نهایت به کاهش قدرت آمریکا منجر می شود.

نقش برجسته ایران در توسعه حوزه نفوذ کشورهای شرقی

کارشناسان معتقدند افزایش قدرت کشورهای شرقی در قالب گروه هایی همچون اوراسیا، شانگهای و بریکس به طور ویژه ای به ثبات اقتصادی و سیاسی در ایران مرتبط است؛ چراکه جایگاه ژئوپلتیک ایران موجب شده است این کشور نقشی برجسته در برنامه های کشورهای چین و روسیه در تقابل با آمریکا داشته باشد.

از این رو دولت آمریکا قصد دارد با ایجاد بی ثباتی در ایران، برنامه های چین و روسیه در تقابل با آمریکا را به نوعی تحت الشعاع قرار دهد و روند همگرایی در منطقه اوراسیا را با چالش مواجه نماید.

منبع: آسیا تایمز yon.ir/grYIt

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.