۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۵۰۸ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، اروپا وعده داده بود یک سازوکار مالی ویژه برای حفاظت از تبادلات مالی با ایران در مقابل تحریم های آمریکا، راه اندازی خواهد کرد. اما با وجود گذشت ۶ ماه و اجرایی شدن تحریم های آمریکا، هنوز از اجرایی شدن این سازوکار، حتی به صورت نمادین هیچ خبری در کار نیست. این درحالیست که در این مدت بسیاری از شرکت های اروپایی فعالیت های خود در ایران را متوقف نموده و از این کشور خارج شده اند. به گفته مقامات اروپایی، سازوکار مالی مطرح شده از سوی این اتحادیه تنها «بر روی کاغذ» خوب به نظر می رسد، اما «در عمل» فاصله زیادی با اجرایی شدن دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمانی که ترامپ تحریم ها علیه ایران را دوباره بازگردانده است، اتحادیه اروپا تلاش های خود برای حفظ توافق هسته ای با ایران را افزایش داده است و به دنبال حفظ روابط اقتصادی خود با این کشور است.

ماجا کوکیجانکیک، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا گفته است که تلاش ها برای حفظ توافق هسته ای و روابط اقتصادی و تجاری با ایران در هفته های اخیر تشدید شده است، به خصوص در زمینه تبادلات مالی که اروپا در حال راه اندازی یک سازوکار مالی ویژه است.

کوکیجانکیک به خبرنگاران گفته است که یکی از اقدامات کلیدی ما «قانون مسدودساز تحریم های آمریکا» بوده است که در ماه آگوست به روزرسانی شده است. این قانون یکی از اقداماتی است که در پیش گرفته شده است و قانون مهمی برای شرکت های اروپایی است، زیرا از نظر ما تجارت با ایران مشروع است.

حذف ایران از سوئیفت با وجود هشدارهای اروپا

اما باوجود قوانین مسدودساز اروپایی برای حمایت از ایران، سیستم سوئیفت به عنوان شبکه پیام رسان مالی (مستقر در اروپا) که بانک های جهان را به یکدیگر وصل می کند، دسترسی برخی بانک های ایرانی به این شبکه را قطع کرده است. این قطع دسترسی شامل بانک مرکزی ایران نیز است.

این درحالیست که اتحادیه اروپا اوایل هفته جاری هشدار داده بود قطع دسترسی بانک های ایرانی به سیستم بین المللی سوئیفت، یکپارچگی نظام مالی بین المللی را دچار ریسک می کند؛ چراکه در این صورت روش های جایگزین دیگری به منظور تبادلات مالی با ایران، با هدف دور زدن تحریم های آمریکا شکل خواهد گرفت.

جزئیات همکاری مالی اروپا با ایران همچنان مبهم است

جزئیات سازوکار مالی ویژه که اتحادیه اروپا در حال توسعه آن است تا به شرکت های اروپایی برای مقابله با تحریم های آمریکا و ادامه تجارت با ایران کمک نماید، باوجود گذشت چندین ماه هنوز در ابهام به سر می برد.

این درحالیست که در طول این مدت تعدادی از شرکت های اروپایی، از جمله شرکت انرژی توتال اعلام کرده اند که باتوجه به اقدامات آمریکا، فعالیت های خود در ایران را متوقف کرده اند.

سازوکار مالی ویژه اروپا تنها «روی کاغذ» خوب به نظر می رسد

سیسیلیا مالمستروم از اعضای کمیسیون اتحادیه اروپا، این هفته اعلام کرده است که ایده راه اندازی سازوکار مالی ویژه «بر روی کاغذ» به نظر خوب می رسد، اما «در عمل» انجام آن سخت است.

مالمستروم گفته است که در مورد اینکه چه اقداماتی باید برای کاهش آثار اقدامات اروپا علیه شرکت های اروپایی انجام شود، مباحث فشرده ای توسط کشورهای عضو در حال انجام است.

والدیس دومبروفسکی، معاون کمیسیون اتحادیه اروپا در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ گفته است که مقامات اتحادیه اروپا تصمیم آمریکا برای اقدامات مقابله ای علیه ایران را تأسف بار می دانند و بیان کرده است که از آنجایی که ایران به تعهدات خود در قالب توافق هسته ای عمل کرده است، بنابراین جامعه بین المللی نیز باید به آن پایبند باشد.

ساوزکار مالی ویژه اروپا حتی به صورت نمادین هم راه اندازی نشد

لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا در ماه های اخیر برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران وعده داده است که تا پیش از شروع تحریم های آمریکا در ۱۳ آبان، یک سازوکار مالی ویژه راه اندازی می کند، اما تاکنون راه اندازی این سازوکار حتی بر روی کاغذ و به صورت نمادین نیز عملیاتی نشده است و با تأخیر مواجه شده است.

همچنین دیپلمات های اروپایی بارها اعلام کرده اند که هیچکدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به دلیل ترس از تحریم های آمریکا تمایلی برای میزبانی از سازوکار مالی ویژه برای تجارت با ایران ندارند.

منبع: بلومبرگ yon.ir/xxTgF

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.