۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۴۹۷ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱ دسته: پول و بانک
۰

یک کارشناس دولتی در خصوص مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه کشور گفت: ما وقتی این مصاحبه را دیدیم، باور نمی کردیم که این وزیر امور خارجه خودمان است که اینگونه صحبت کرده است. فارغ از بحث های کارشناسی، صحبت های ظریف وزیر امور خارجه مانند بیانیه هایی بود که FATF علیه ایران می تواند صادر کند؛ البته حتی آنها هم اینچنین بدون منبع، خلاف واقع و با این شدت صحبت نمی کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد طی روزهای اخیر ظریف وزیر امور خارجه کشور در مصاحبه با یک خبرگزاری، از پولشویی هزاران میلیاردی در کشور و لزوم پیوستن ایران به FATF جهت مقابله با این وضعیت خبر داده بود.

ظریف گفته بود: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.

این اظهارات حتی اگر واقعیت داشته باشد، نیازمند پیگیری خود دولت جهت مقابله است و طرح آن در فضای رسانه ای توسط وزیر امور خارجه، آن هم در شرایطی که غرب فشار بیش از حدی بر ایران جهت پیوستن به FATF وارد کرده، یک اقدام نسنجیده محسوب می شود.

کمااینکه پرواضح است هدف غرب از تحمیل این خواسته به ایران، مقابله با پولشویی نبوده چرا که بزرگترین بانک های غربی، بیشترین پولشویی ها را می کنند.

غرب مهد پولشویی در جهان است

به عنوان نمونه بر اساس گزارش نهادهای مسئول در مبارزه با پولشویی در کشور کانادا، بیش از دو سوم بانک های این کشور قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی را رعایت نمی کنند و این کشور به مرکز پولشویی در منطقه آمریکای شمالی تبدیل شده است. این درحالیست که کانادا اکنون عضو رسمی FATF است و از نظر این نهاد، کانادا جزو کشورهای با ریسک بالای پولشویی محسوب نمی شود.

همچنین طبق گزارش نشریه بریتانیایی ویک، به دلیل نظارت های نامطلوب و همچنین عدم رعایت استانداردهای لازم در مبارزه با پول های آلوده، در حال حاضر تقریبا تمامی بانک های اروپایی در فرآیندهای پولشویی مشارکت دارند. در طول یک دهه اخیر ۱۸ مورد از ۲۰ بانک برتر اروپایی، به دلیل مشارکت در پولشویی با جریمه های سنگینی مواجه شده اند.

در مثالی دیگر، در کشور کوچک ۱.۳ میلیون نفری استونی، بر اساس آمار بانک مرکزی این کشور، سالانه دست کم ۱۰۰ میلیارد دلار پولشویی صورت می گیرد که بیش از ۴ برابر تولید ناخالص داخلی و تجارت خارجی این کشور است؛ این درحالیست که استونی از نظر FATF جزو کشورهای با ریسک بالای پولشویی قرار ندارد.

آمارهای گسترده پولشویی در بازارهای مالی مطرح جهان نشان می‌دهد که در حال حاضر ایران در این زمینه در اولویت نبوده و طرح این مدعا، خلاف واقع است.

انتخاب ظریف از دوگانه منافع ملی و حفظ برجام

به عقیده کارشناسان، به نظر می رسد ظریف تصمیم دارد تا با عضویت ایران در FATF به هر قیمتی از تلاش های خود برای دستیابی به توافق برجام دفاع کند و دلیل اصلی طرح مسئله پولشویی همین بوده است. چرا که اگر واقعا دغدغه وزیر امور خارجه مبارزه با پولشویی است، این مهم مسیرهای دیگری در داخل هم دارد و نیازی به دادن تعهدات سنگین از مسیر FATF به کشورهای غربی نیست.

در واقع در دوگانه «منافع ملی» و «حفظ برجام»، انتخاب وزیر امور خارجه کشور حفظ برجام و همراهی اروپا بوده است. این درحالیست که همانطور که رهبر انقلاب نیز تاکید داشتند، برجام نه یک هدف، بلکه یک وسیله است تا منافع ملی تامین شود و به خودی خود موضوعیت ندارد.

سخنان ظریف مانند بیانیه‌ FATF علیه ایران بود

یک کارشناس دولتی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه کشور گفت: ما وقتی این مصاحبه را دیدیم، باور نمی کردیم که این وزیر امور خارجه خودمان است که اینگونه صحبت کرده است.

وی افزود: بی شک طرح چنین مطالبی در فضای رسانه ای تبعات مختلف و متفاوتی دارد؛ کمااینکه رسانه های غربی پس از صحبت های ایشان به سرعت و به طور کامل این مطالب را پوشش دادند.

این کارشناس دولتی اضافه کرد: ما مطالعات و بررسی های مختلفی برای پیوستن به FATF انجام داده ایم که نتایج آن نشان می دهد در حال حاضر این مسیر به صلاح ایران و مطابق با منافع ملی نیست و باید در آن تامل شود.

وی ادامه داد: البته تصمیم نهایی را باید مراجع قانونی و رسمی کشور بگیرند و الان هم این مسئله در مجلس در حال بررسی است. اما فارغ از بحث های کارشناسی، صحبت های ظریف وزیر امور خارجه مانند بیانیه هایی بود که FATF علیه ایران می تواند صادر کند؛ البته حتی آنها هم اینچنین بدون منبع، خلاف واقع و با این شدت صحبت نمی کنند.

این کارشناس در پایان گفت: از لحاظ کارشناسی، پیوستن ایران به FATF تنها باعث شناسایی شدن مجاری مالی کشور می شود که این مسئله، اثرگذاری تحریم ها را افزایش داده و دست ایران را در انجام اقدامات هوشمندانه می بندد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.