۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۴۵۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰ دسته: انرژی
۰

یک کانون تفکر در نامه‌ای به وزارت نفت جهت افزایش جذابیت و اثرگذاری عرضه نفت در بورس، پنج پیشنهاد کاربردی ارائه داد که به رونق بیشتر فروش داخلی نفت و بی اثر شدن تحریم های آمریکا منجر می شود. «تداوم و ثبات عرضه»، «تنوع در حامل‌های عرضه شده»، «افزوده شدن امکان تسویه کامل به ریال»، «کاهش حجم پایه و ایجاد بازار ثانویه» و «دیپلماسی عمومی و توضیح سازوکار عرضه نفت خام در بورس» ۵ پیشنهاد مطرح شده در این نامه است.

به گزارش مسیر اقتصاد شبکه کانون های تفکر ایران با ارسال نامه ای به بیژن زنگنه، وزیر نفت با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در وزارتخانه متبوع و سایر دستگاه‌های ذی ربط برای تحقق عرضه و فروش ریالی نفت در بورس به عنوان یکی از راهبردهای بی اثر کردن تحریم ها، پنج پیشنهاد برای افزایش جذابیت و اثرگذاری این راهکار برای فعالان عرصه تجارت نفت ارائه داد.

۵ پیشنهاد برای افزایش جذابیت و اثرگذاری عرضه نفت در بورس

در این نامه که با اشاره به وضعیت کشور و عرضه موفق نفت خام در بورس طی دو دوره آغاز شده، پس از ارائه پنج پیشنهاد مبسوط برای افزایش رغبت مشتریان، اظهار امیدواری نموده است که با تأسی به این راهکارها، شاهد عرضه و فروش تمامی نفت خام و میعانات گازی صادراتی ایران در بورس و به بالاترین قیمت ممکن باشیم.

در این نامه خطاب به وزیر نفت آمده است:

به استحضار می‌رساند در شرایطی که کشور ایران با بدعهدی‌های کشورهای غربی در پرونده هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها مواجه شده است، پیگیری اقدامات لازم برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها مهمترین راهبرد کشور خواهد بود. این راهبردها عموماً در شرایط غیرتحریمی نیز برای کشور ضروری‌اند. عرضه نفت در بورس یکی از این راهبردهاست که پیگیری تحقق آن توسط وزارت نفت نشان‌دهنده اراده و عزم جدی این وزارت‌خانه برای تقویت زیرساخت‌های قدرت اقتصادی و شایسته تقدیر است.

اکنون پس از دو عرضه موفق محموله‌های نفت خام در بورس انرژی و به فروش رفتن تمامی یک میلیون بشکه مقرر، بر اساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در وزارت نفت و سایر دستگاه‌های مرتبط برای تحقق عرضه و فروش نفت خام در بورس، در ادامه برخی پیشنهادها برای افزایش جذابیت این سازوکار برای فعالان تجارت نفت و گسترش عمق و میزان اثرگذاری این سازوکار ارائه می‌شود.

  • تداوم و ثبات عرضه
  • تنوع در حامل‌های عرضه شده
  • افزوده شدن امکان تسویه کامل به ریال
  • کاهش حجم پایه و ایجاد بازار ثانویه
  • دیپلماسی عمومی و توضیح سازوکار عرضه نفت خام در بورس

تداوم و ثبات عرضه نفت در بورس رمز اعتماد به سرمایه گذاری

محمدصادق کریمی کارشناس حوزه نفت و گاز نیز در رابطه با تداوم و ثبات عرضه نفت در بورس، با اشاره به عدم تمایل امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران عنوان می کند: عرضه نفت در بورس تا امروز به صورت آزمایشی بود ولی ادامه این کار، تبدیل به مطالبه فضای نخبگانی شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید یک تکلیف قانونی مشخص و مداوم برای عرضه نفت در بورس وجود داشته باشد، اضافه می کند: مهمترین نکته تداوم و تضمین عرضه نفت در بورس است. بنابراین بخش خصوصی باید نسبت به پایداری عرضه نفت در بورس اطمینان خاطر پیدا کند تا سراغ ایجاد شبکه  و بازاریابی برود و بتواند در این عرصه سرمایه‌گذاری نماید.

تغییر نسبت تسویه ارزی و ریالی برای جلوگیری از شکست عرضه نفت در بورس

صادق مردانی کارشناس دیگر حوزه انرژی عدم ورود ریال به تجارت خارجی با توجه به محدودیت‌های تحریم‌ها را مورد اشاره قرار داده و معتقد است: کشورهایی همچون امریکا، چین و ژاپن از ارز ملی خود در مراودات تجاری نفتی استفاده می‌کنند چرا که بطور متوسط در مراودات ارزی تا ۱۸ درصد کارمزد برای فروش نفت پرداخت می‌شود. در حالیکه اگر مبنای این مبادلات ارز ملی قرار داده شود به مراتب کارمزد پایین تری پرداخت می‌شود.

وی با پیشنهاد تبدیل تسویه ارزی و ریالی محموله‌های نفتی در بورس با نسبت ۴۰ درصد ارزی و ۶۰ درصد ریالی عنوان می کند: بخش خصوصی چندان قوی و شناخته شده نیست و باقی ماندن تسویه ریالی و ارزی با نسبت کنونی، اطلاعیه عرضه بطور حتم منجر به زیان خواهد شد.[۱]

پینوشت:

[۱] عیار آنلاین؛ کد خبر: ۲۸۵۹۵۴

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.