۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۴۰۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳ دسته: انرژی
۰

به گفته عفیفی پور ۵ پالایشگاه کشور از طریق خطوط ریلی به بندر شهید رجایی متصل شده اند که اقدامی موثر در راستای توسعه صنعت بانکرینگ محسوب می شود. در حال حاضر توسعه زیرساخت های ریلی به منظور بهره برداری از صنعت بانکرینگ در ایران یکی از نیازهای مبرم این صنعت است.

مدیر کل بنادر و دریانوری استان هرمزگان در گفتگو با مسیر اقتصاد از تکمیل پازل اتصال بندر شهید رجایی به خط ریلی راه آهن خبر داد و گفت: ۵ پالایشگاه بزرگ کشور که به خط ریلی راه آهن اتصال دارند می توانند فرآورده های خود را به آب های آزاد برسانند.

اتصال خطوط ریلی به بنادر لازمه توسعه صنعت بانکرینگ

اله مراد عفیفی پور در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازی ترمینال جدید ریلی-نفتی به صورت آزمایشی در بندر شهید رجایی، توسعه حمل و نقل ریلی و زیرساخت های بندری را یکی از موضوعات مهم صنعت بانکرینگ عنوان کرد.

وی در ادامه با تاکید بر جایگاه فوق العاده توسعه شبکه ریلی و ایجاد زیرساخت های لازم برای پیشرفت صنایع دریایی گفت: این مساله همواره مورد تاکید مسئولان و مدیران سازمانی و بخش های اقتصادی بوده است و در راستای اهداف برنامه های پنج ساله و چشم انداز توسعه قرار دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوری هرمزگان نقش حمل و نقل ریلی و مزایای آن نسبت به ارتباطات جاده ای را در تولید ناخالص ملی مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباطات ریلی به خصوص در مسافت های طولانی اهمیت ویژه ای در توسعه بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد و باعث ایجاد اشتغال، کاهش مصرف انرژی، ایمنی بالا و جلوگیری از آسیب دیدن محیط زیست توسط سوخت های فسیلی می شود.

ایجاد محوطه اختصاصی ریلی در بنادر برای رفع محدودیت های بانکرینگ

عفیفی پور در سخنان خود عدم اتصال شانتینگ یارد یا محوطه اختصاصی ریلی در شمال بندر شهید رجایی را یکی از محدودیت های توسعه صنعت بانکرینگ عنوان کرد و اظهار داشت: این محدودیت در حمل فرآورده های نفتی صادراتی و ترانزیتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی باعث می شد تا با انجام عملیات مجدد، از حمل زمینی جهت انتقال فرآورده ها به مخازن استفاده شود که با ایجاد پازل ریلی این محدودیت رفع می شود.

به گفته عفیفی پور، کسری های چند باره، تخلیه و بارگیری مضاعف، ایجاد ترافیک در مسیر درب ورودی، کاهش ایمنی مسیر تردد، مشکلات تخلیه کامیونی به مخازن و کندی عملیات تخلیه از جمله عوامل محدودیت آفرینی بود که با ایجاد ترمینال ریلی نفتی جدید، مرتفع می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: این پایانه ریلی در سال های گذشته به عنوان پارکینگ برای واگن ها مورد استفاده قرار می گرفت که با ایجاد زیرساخت ها و تغییرات لازم توان تخلیه ماهانه ۲۲۲ هزار متر مکعب و بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب نفت کوره به طور سالانه فراهم شده است که بخش عمده ای از نیاز عملیات بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی ها تامین می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: فرآورده های تخلیه شده واگن ها از طریق لوله و سیستم پمپاژ در پایانه به تمامی مخازن متصل به این شبکه در بندر شهید رجایی سرریز می شوند.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: برای نگهداشت دمای فرآورده ها ۲ دستگاه دیگ بخار بر روی واگن ها نصب شده است و می توان به طور همزمان ۴۴ واگن مخزن دار را با نرخ تخلیه ۳۵۰ مترمکعب در ساعت تخلیه کرد.

توسعه بانکرینگ با اتصال ریلی ۵ پالایشگاه به بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به آغاز بکار آزمایشی این پایانه ریلی نفتی، گفت: اولین محموله نفت کوره تولیدی توسط پالایشگاه اصفهان در قالب ۱۷ واگن مخزن دار با حجم ۹۵۰ تن روز گذشته وارد بندر شهید رجایی شد که در عملیات بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی ها مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و از این پس ۵ پالایشگاه اصفهان، تهران، تبریز، اراک و کرمانشاه که به خطوط ریلی متصل هستند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

اتصال بندرعباس و جزیره قشم از طریق ارتباطات ریلی و جاده ای یکی از برنامه های توسعه صنعت بانکرینگ است که عملیات اجرائی آن از سال ۱۳۹۰ تا کنون متوقف شده است. در صورت تکمیل و بهره برداری از این طرح می توان از ظرفیت های صنعت بانکرینگ در جزیره قشم استفاده کرد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.