۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۱۵۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

در نیوزلند پیگیری اولویت های اقتصادی در دفتر نخست وزیری و توسط «کمیته اولویت های دولت» انجام می گیرد. این کمیته با همکاری وزیران و دیگر کمیته های نخست وزیری، اولویت های اقتصادی نیوزلند را در سال ۲۰۱۸ شناسایی و پس از آن ۱۲ برنامه اولویت دار را برای این سال به تصویب رسانده است.

به گزارش مسیر اقتصاد  اولویت های اقتصادی در نیوزلند توسط «کمیته اولویت های دولت [۱]» که ذیل دفتر نخست وزیری این کشور فعالیت می کند، تصویب می شود و این کمیته وظیفه پیگیری، هماهنگی و تحویل برنامه های اولویت دار را به عهده دارد.

ساختار دفتر نخست وزیری نیوزلند به این صورت است که در ذیل این دفتر ۱۰ کمیته که هرکدام از آن ها مجموعه ای از اهداف را دنبال می کنند، فعالیت دارد که از آن ها می توان به کمیته توسعه اقتصادی، کمیته سلامت اجتماعی و کمیته اقلیم، انرژی و محیط زیست اشاره کرد.

یکی از این کمیته ها، کمیته اولویت های دولت است که با هدف پیگیری، هماهنگی و تحویل برنامه های اولویت دار فعالیت می کند و ۱۳ عضو دارد.

ریاست این کمیته و جلسات مربوط به آن به طور خاص و بر خلاف دیگر کمیته ها بر عهده جاسیندا آردرن[۲] نخست وزیر نیوزلند است. نکته مهم اینکه دیگر کمیته های موجود در دفتر نخست وزیری این کشور موظف به همکاری با کمیته اولویت ها هستند.

تصویب ۱۲ برنامه اولویت دار در نیوزلند برای سال ۲۰۱۸

در این کشور یک نقشه راه بلند مدت تدوین شده است و برنامه های اولویت دار توسط نخست وزیری کشور از دل آن استخراج می شود. برنامه های دولت نیوزلند به طور کلی به بخش هایی همچون حمل و نقل، گردشگری، مهاجرت، سلامت، امنیت غذایی، محیط زیست و کشاورزی اختصاص دارند.

در همین راستا در ۲۶ مارس ۲۰۱۸ کمیته اولویت های دولت، ۱۲ برنامه اولویت دار را برای کشور تعیین کرد. این ۱۲ برنامه می بایستی با همکاری دیگر کمیته های موجود در دفتر نخست وزیری نیوزلند اجرایی شوند و هر کمیته موظف به پیگیری آن است. این ۱۲ برنامه اولویت دار در سه دسته کلی قابل تقسیم بندی هستند که در ادامه بیان شده است:

  • ساخت یک اقتصاد پایدار و مولد

۱. افزایش رفاه در نیوزلند برای همه شهروندان (کمیته توسعه اقتصادی)

۲. اندازه گیری دقیق پیشرفت های دولت (کمیته نظارت بر امور و مخارج دولت)

۳. حمایت از مناطق دارای ظرفیت های اقتصادی (کمیته توسعه اقتصادی)

۴. تحول در محیط زیست نیوزلند (کمیته اقلیم، انرژی و محیط زیست)

  • بهبود سلامت و حمایت از خانوارهای نیوزلندی

۵. اطمینان از کسب درآمد، یادگیری و مراقبت های بهداشتی (کمیته سلامت اجتماعی)

۶. حمایت از انجمن های سلامت (کمیته سلامت اجتماعی)

۷. اطمینان از دارا بودن خانه برای هر خانوار (کمیته سلامت اجتماعی)

۸. تبدیل نیوزلند به بهترین کشور برای کودکان (کمیته سلامت اجتماعی)

  • ایجاد یک مدیریت جدید توسط دولت

۹. حکومتی شفاف، محرک و دلسوز (کمیته اولویت های دولت)

۱۰. همکاری و مشارکت با اقوام مائوری (کمیته روابط مائوری ها)

۱۱. برابری ارزش هر شهروند به اندازه ارزش نیوزلند (کمیته سلامت اجتماعی)

۱۲. ایجاد یک شهرت بین المللی برای نیوزلند (کمیته روابط خارجی و امنیت)

گفتنی است این برنامه ها پیش از تصویب توسط وزیران شناسایی شده است. همه کمیته های مذکور می بایستی روند پیشرفت برنامه های خود را به کمیته اولویت های دولت گزارش دهند. همچنین اداره آمار و خزانه داری این کشور چارچوبی را برای اندازه گیری پیشرفت این برنامه ها در دستور کار قرار داده و همه کمیته های مذکور می بایستی به طور فعالانه با این دو نهاد در ارتباط باشند.

پینوشت:

[۱] (Cabinet Priorities Committee (CPC

[۲] Jacinda Ardern

منابع:

نخست وزیری نیوزلند yon.ir/dCdyz

انتشارات پایگاه دولت نیوزلند yon.ir/aFdyG

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.