۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۸۳۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی آمریکا اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرده است که واردات دانه سویا به ایران با رشد ۱۰ برابری نسبت به سال گذشته حدود ۷۵۰ هزار تن شده است. این در حالی است که آمریکا به دلیل جنگ تجاری با چین، بیشترین ضرر را از کاهش فروش سویا داشته و همزمان با تحریم های بی سابقه ای که علیه ایران وضع نموده، فروش سویا به این کشور را افزایش داده است تا ضرر و زیان خود را جبران کند.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از آغاز جنگ تجاری چین و آمریکا و اعمال تعرفه های گمرکی دولت چین بر محصولات کشاورزی آمریکایی، نگرانی های امریکایی ها برای فروش محصولات خود افزایش پیدا کرد.

کارشناسان با پیش بینی وضعیت تولید محصولات کشاورزی در آمریکا اعلام کردند در صورتی که تجارت محصولات کشاورزی در این کشور کاهش پیدا کند، زیان بسیاری به کشاورزان آمریکایی وارد خواهد شد.

به همین منظور دولت آمریکا با تخصیص یارانه ۱۲ میلیارد دلاری به کشاورزان خود سعی در مدیریت هزینه های کشاورزان کرد تا از این طریق بتواند بازارهای جایگزین را برای محصولات صادراتی به چین پیدا کند.

هر چند این تصمیم دولت آمریکا منجر به اعتراض کشورهای رقیب آمریکا در بازارهای جهانی شد؛ اما دولت آمریکا برای حمایت از کشاورزان خود از هیچ کوششی دریغ نکرد.

از طرف دیگر نیز دولت چین برای تامین نیاز خود به محصولات کشاورزی نظیر سویا اقدام به جایگزینی کشورهایی نظیر آرژانتین و کانادا کرد.

زیان کشاورزان آمریکایی پس از اقدام متقابل چین در جنگ تجاری

اما آمریکایی ها به منظور تثبیت جایگاه صادرات محصولات کشاورزی خود اقدام به افزایش سهم خود در کشورهای منطقه نظیر مکزیک و کشورهای جنوب شرقی آسیا کردند.

آمریکا یکی از صادرکنندگان عمده سویا در جهان محسوب می شود که سال گذشته حدود ۵۵ میلیون تن دانه سویا به کشورهای چین، مکزیک، اندونزی، ژاپن، هلند و بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی صادر کرده بود.

بررسی ها نشان می دهد پس از تحریم چین، میزان فروش سویای آمریکا در بورس شیکاگو حدود ۹.۳ درصد کاهش یافته بود که این موضوع آسیب بزرگی به دولت آمریکا در چند سال اخیر محسوب می شد.

افزایش ۱۰ برابری واردات سویا از آمریکا در شرایط تحریم

از همین رو اما گزارش های وزارت کشاورزی آمریکا نشان می دهد که ایران علیرغم تحریم های یکجانبه آمریکا علیه خودش، به خریدار عمده دانه سویا از این کشور در سال جاری تبدیل شده است.

طبق گزارش وزارت کشاورزی آمریکا تا هفته گذشته ۱۱ محموله سویا به میزان ۷۵۰ هزار تن به مقصد ایران بارگیری شده است که با بررسی آمارها و در مقایسه با سال گذشته، حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است.

گفتنی است ۱۰ محموله از ۱۱ محموله ارسالی از طریق سیلوهای صادراتی می سی سی پی به ایران صادر شده است و قرار است در بندر امام خمینی پهلوگیری کنند.

ایران سال گذشته ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار تن از این محصول را به منظور تامین نیاز بازار داخلی از کشورهای سوئیس، هلند، بریتانیا، سنگاپور و برزیل وارد کرده بود.

بررسی ها نشان می دهد با رشد واردات سویای ایران از امریکا، بخش عمده ای از نیاز کشور به این دانه روغنی در اوج تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، از خود این کشور تامین شده است.

احتمال افزایش قیمت محصولات در بازار ایران با آغاز تحریم

واردات دانه سویا از آمریکا در حالی آغاز شده است که ایران در روز گذشته پس از اعلام وزارت خزانه داری آمریکا مشمول تحریم های اقتصادی وسیعی شده است.

این محصول که در ایران پس از روغن کشی به صورت کنجاله مورد مصرف صنایع دام و طیور قرار می گیرد تاثیر بسزایی در قیمت نهایی گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و روغن مصرفی خانوارها دارد.

ایران می توانست به منظور تامین نیاز بازار داخلی به این محصول از صادر کنندگان دیگر و همسو با ایران نظیر هند و روسیه نیز استفاده کند.

بنابراین ضروری است تا مقامات ایرانی با هوشیاری نسبت به این موضوع پاسخ داده و از بروز هرگونه خطر احتمالی ناشی از وابستگی ایران به آمریکا با شروع تحریم های جدید جلوگیری کنند.

منابع:

وزارت کشاورزی آمریکا yon.ir/HBGZ8

بلومبرگ yon.ir/V6SOA

yon.ir/sXswZ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.