۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۷۰۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ دسته: کشاورزی
۰

به گفته مهاجر طی ۳ سال اخیر روند واردات دانه های روغنی کاهش یافته و میزان تولید آن از ۴ به ۱۶ درصد کل نیاز کشور افزایش یافته است. انتظار می رود با تداوم این روند در ۱۰ سال آینده ایران به خودکفایی در تولید دانه های روغنی دست پیدا کند.

به گزارش مسیر اقتصاد طی سال های اخیر وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی مناسب و هدفمند در جهت رونق تولیدات داخلی توانست تا واردات دانه های روغنی را کاهش داده و تولید داخلی این محصولات را افزایش دهد.

این وزارتخانه از سال ۹۵ به منظور مدیریت واردات دانه های روغنی از طریق تولید داخلی، برنامه‌ای ۱۰ ساله موسوم به «طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی» با حمایت ویژه از تولید محصولات کلزا، سویا، گلرنگ، آفتابگردان و کنجد تدوین کرد.

از جمله این سیاست ها، خرید تضمینی این دانه ها توسط دولت است که طی ۲ سال گذشته دولت دوازدهم با اجرای این سیاست توانست تا از خروج ۴۵۰ میلیون دلاری ارز از کشور جلوگیری کرده و از تولیدات داخلی حمایت کند.

افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی با برنامه ریزی مهم دولت

حسن بهنیا مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ۱۴ آبان ماه در خصوص لزوم تولید این محصولات در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: تولید دانه های روغنی اهمیت قابل توجهی در سبد مصرفی خانوارها دارد و کلزا به عنوان یکی از مهمترین گیاهان روغنی به منظور تامین نیاز روغن مصرفی کشور محسوب می شود.

وی افزود: خوشبختانه کشت وکار این گیاه در ایران به خصوص طی سال های اخیر رو به توسعه است. با اینحال در حال حاضر ۸۰ درصد روغن مصرفی کشور از خارج وارد می شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین در خصوص میزان تولید و سطح زیر کشت گیاه کلزا در ایران توضیح داد: میزان تولید این محصول در کشور طی سال های ۹۶،۹۵ و ۹۷ به ترتیب ۶۸، ۱۸۵ و ۳۴۰ هزار تن بوده است.

خودکفایی در تولید دانه های روغنی طی ۱۰ سال آینده

مدیر دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ۱۲ آبان ماه در خصوص وضعیت این محصولات اعلام کرد: عملیات قابل قبول در خرید تضمینی، تامین بذر مناسب، تخصیص یارانه برای خرید ادوات و ماشین آلات مورد نیاز و بیمه کلزا کاران مهمترین عوامل افزایش سطح زیرکشت و تولید این محصول راهبردی است.

مهاجر افزود: سطح زیرکشت دانه های روغنی در سال گذشته ۱۷۰ هزار هکتار بود و امسال ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص دارد. بنابراین با توجه به روند توسعه کشت امید است سال آینده میزان تولید ۳۰ درصد افزایش یابد.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی میزان واردات دانه های روغنی را در سال ۹۴ حدود ۹۶ درصد اعلام کرد و افزود: با افزایش تولید و سطح زیرکشت میزان واردات به ۸۴ درصد کاهش یافته یعنی میزان تولید از ۴ به ۱۶ درصد رسیده و معادل ۴۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

مهاجر گفت: چنانچه روند تولید بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش رود پس از ۱۰ سال خودکفایی در تولید دانه های روغنی محقق خواهد شد.[۱]

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم کد خبر ۱۸۶۷۵۵۶

انتهای پیام / غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.