۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۶۵۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

آمارهای مرکز تجارت جهانی نشان می‌دهد آمریکا از بدو تولد اتحادیه اروپا، مهمترین شریک تجاری آن بوده است. علاوه بر حجم بالای تجارت طرفین، تراز مثبت ۱۰۰ میلیارد دلاری تجارت اتحادیه اروپا با آمریکا سبب شده است که اتحادیه اروپا ناگزیر از همراهی با آمریکا در امر تجارت بین‌الملل باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد  اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۱۹ میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرده است که این رقم ۱۹ درصد از کل صادرات این منطقه محسوب می‌شود.

این در حالی است که در همین سال تنها ۳۱۹ میلیارد دلار و معادل ۱۳ درصد از واردات اتحادیه اروپا از مبدا آمریکا بوده است. بنابراین اتحادیه اروپا حدود ۱۰۰ میلیارد دلار مازاد تجاری با آمریکا دارد که همین مسئله تبدیل به یک اهرم فشار بر اروپا در دست آمریکا شده است.

وابستگی شدید اتحادیه اروپا به تجارت با آمریکا

وابستگی اتحادیه اروپا به آمریکا در امر تجارت خارجی سبب شده است که سیاست ‌های تجاری کشورهای این منطقه در قبال ایران، شدیدا تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا در مواجهه با ایران باشد.

مقایسه حجم تجارت اتحادیه اروپا با آمریکا و ایران به روشنی موضع این نهاد چند ملیتی در مناقشات اقتصادی ایران و آمریکا را مشخص خواهد کرد.

همانطور که از نمودار فوق پیداست میزان صادرات اتحادیه اروپا به ایران کسر ناچیزی (۰.۵ درصد) از کل صادرات اتحادیه اروپا به جهان را تشکیل می‌دهد. مطابق آمار مرکز تجارت جهانی رتبه ایران در میان مقاصد صادرات اتحادیه اروپا ۲۷ بوده و در میان مبادی واردات غیر نفتی این منطقه فراتر از ۶۰ است. این در حالی است که آمریکا در هر دو مورد رتبه نخست را دارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اتحادیه اروپا در مناقشات اقتصادی ایران و آمریکا، حتی اگر به لحاظ سیاسی اراده‌ای برای طرفداری از ایران داشته باشد، به لحاظ اقتصادی هرگز قادر نخواهد بود بازار بزرگ خود در آمریکا را با خطر مواجه کند. لذا ایران در مناقشات اقتصادی با آمریکا قطعا نمی‌تواند روی همکاری اتحادیه اروپا حسابی باز کند.

کارنامه نامطلوب اروپا در رابطه با تحریم ایران

تجربه تحریم‌ها علیه ایران در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نیز موید این ادعا است که اتحادیه اروپا شریک قابل اعتمادی نیست و در صورتی که منافعش اقتضا کند، تجارت با ایران را متوقف خواهد کرد. حجم صادرات اتحادیه اروپا به ایران به دلیل تحریم‌ها در کمتر از دو سال به نصف رسید که همین مسئله خسارت های قابل توجهی را بر صنعت خودروسازی ایران تحمیل کرد.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که کدامیک از اعضای اتحادیه اروپا بیش از دیگران نیازمند حفظ رضایت آمریکا است؟

مطابق آمار مرکز تجارت جهانی کشورهای آلمان، ایرلند و ایتالیا به ترتیب با ۶۸، ۳۷ و ۳۳ میلیارد دلار مازاد تجاری با آمریکا بیش از دیگران دچار وابستگی تجاری به آمریکا هستند و از همین رو ناچارند که آمریکا را در حوزه تجارت راضی نگه دارند.

وضعیت تراز تجاری اعضای اتحادیه اروپا با آمریکا در نمودار زیر نمایش داده شده است:

در میان آن دسته از اعضای اتحادیه اروپا که تراز تجاری بالایی با آمریکا دارند، برخی مانند ایتالیا به لحاظ صادرات نفت و کالاهای غیر نفتی برای ایران اهمیت دارند و برخی دیگر مانند آلمان و فرانسه به لحاظ واردات برای ایران مهم تلقی می‌شوند؛ اما همانگونه که پیداست ایران در مقایسه با آمریکا شریک تجاری با اهمیتی برای آنان محسوب نمی‌شود.

هرچند مقامات اروپایی گاه و بی گاه از سیاست ها و اقدامات تجاری آمریکا انتقاد می‌کنند اما به طور قطع این کشورها نیز در آینده کوتاه راهی جز کنار آمدن با آمریکا ندارند. به همین دلیل لازم است ایران جریان تجارت خارجی خود را از اروپا به سمت کشورهای منطقه و همچنین شرق آسیا منتقل کند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.