۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۴۴۸ ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ دسته: مسکن
۰

به گفته سبحانیان مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر کاهش سوداگری، به خانه‌دار شدن مردم عادی منجر می‌شود. در طرحی که توسط مجلس ارائه شده هدف تنها سوداگران هستند و مردم عادی به تعداد اعضای خانوار از این مالیات معاف خواهند بود. همچنین این پایه مالیاتی منجر به کاهش فرار مالیاتی خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد سیدمحمدهادی سبحانیان کارشناس اقتصادی با حضور در برنامه دیشب ۱۸:۳۰ شبکه خبر با موضوع مالیات بر عایدی سرمایه و آثار آن در حوزه مسکن به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

سبحانیان گفت: مالیات بر عایدی سرمایه یک پایه مالیاتی است که بر ما به التفاوت قیمت فروش دارایی (سود) ناشی از سرمایه گذاری غیرمولد و سوداگری تعلق می گیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه بر بازارهایی مانند بازار مسکن، معاملات سکه و خودرو قابل استفاده است، گفت: اخذ مالیات بر شکل های مختلف سرمایه گذاری، پایگاههای اطلاعاتی خاص خود را نیاز دارد و تاکنون بیشترین بررسی ها برای گرفتن مالیات، بر عایدی مسکن صورت گرفته است.

بدون مالیات بر عایدی سرمایه مردم عادی دیگر خانه دار نمی شوند

سبحانیان با بیان اینکه افزایش پایه مالیاتی با افزایش مالیات تفاوت دارد گفت: اگر چه در زمان رکود نباید نرخ مالیات ها افزایش پیدا کند؛ اما افزایش پایه های مالیاتی در شرایط جدید کشور یک ضرورت است.

وی با اشاره به کاهش فروش نفت و کاهش منابع مالی کشور گفت: ۱۷۰۰ هزار میلیاد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که به هرجایی ورود کند آن بازار را مختل می کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بازار مسکن برای مردم سرپناه ایجاد می کند و جزو اقلام اساسی و مصرفی آنان است و اگر سیل عظیم نقدینگی به این حوزه هجوم برد، افرادی که سرپناهی برای زندگی ندارند دیگر نمی توانند آن را تهیه کنند.

معافیت مردم عادی به تعداد اعضای خانوار از مالیات بر عایدی سرمایه

سبحانیان افزود: این پایه مالیاتی البته تنها برای درآمدزایی دولت نیست و می توان مالیات بر عایدی سرمایه را برای سیاست گذاری بخش مسکن استفاده کرد که البته با دیدن ظرایف فنی آن می توان از رکود مسکن جلوگیری کرد؛ برای مثال از منابع حاصل از این مالیات برای تسهیلات ساخت و ساز یا وام خرید مسکن اولی ها استفاده شود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همه مردم قرار نیست مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنند، گفت: در حال حاضر قانونی برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد و تنها یک طرح است که در بررسی های اولیه کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده است.

وی افزود: بعنوان مثال در این طرح خرید و فروش مسکن برای هر خانواده به تعداد اعضای خانواده، از پرداخت مالیات معاف است، به عنوان مثال اگر بنده و خانواده ام ۵ نفر باشیم، می توانیم ۵ تا خانه نیز داشته و خرید و فروش کنیم؛ بنابراین خیل عظیمی از مردم اصلاً مشمول این مالیات نمی شوند.

سبحانیان ادامه داد: این مالیات با نرخ پایینی شروع می شود تا حتی اصابت نقطه ای به مردم عادی نداشته و شاهد افزایش قیمتی نباشیم.

کارشناس مسائل اقتصادی هدف از این طرح را جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن دانست که بجای تولید مسکن به خرید و فروش انبوه و چند صد خانه اقدام می کنند و سبب افزایش بی جهت قیمت مسکن می شوند و دست مصرف کننده واقعی را از خرید مسکن کوتاه می کنند.

کاهش فرار مالیاتی با افزایش پایه‌های مالیاتی

سبحانیان در مورد ورود سرمایه های خارجی به بخش مسکن گفت: در بخش تولید مسکن در کشور سرمایه گذاری خارجی زیادی نداریم که نگران فرار سرمایه های خارجی در بخش مسکن باشیم.

سبحانیان در مورد اولویت مسکن نسبت به طلا و سکه افزود: چنانچه پایه های مالیاتی بر عایدی سرمایه گسترش یابد، به عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی کمک می کند. در صورتی که پایه ها گسترش یابد مالیات ها دقیق و حساب شده تر خواهد شد و افراد متناسب با فعالیت اقتصادی خود مالیات پرداخت می کنند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.