۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۴۱۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷ دسته: انرژی
۰

روز یکشنبه ۱۳ آبان مصادف با اعمال تحریم های جدید آمریکا، دومین روز عرضه نفت در بورس خواهد بود. در صورتی که شرکت ملی نفت ایران در این روز با تجربه روز اول عرضه نفت، شرایط فروش را بهبود داده و نشان دهد که به صورت منظم قصد تداوم این مسیر را دارد، پیش بینی می شود رکورد فروش نفت در این روز شکسته شود و تحریم نفت، رفته رفته بی اثر گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد روز یکشنبه هفته جاری اولین عرضه نفت خام در بورس انجام شد؛ عرضه ای که با تقاضایی قابل توجه در اولین تجربه خود مواجه گردید.

بر این اساس، ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام ایران در شرایطی که کشور تحت تحریم های جدید آمریکا قرار دارد و فروش نفت به یک میلیون بشکه در روز رسیده، در ۸ محموله ۳۵ هزار بشکه ای به راحتی فروخته شد. اتفاقی که نوید خوبی برای آینده این بازار است.

مهمترین مسئله در این شرایط، تداوم روند عرضه به صورت منظم است؛ همچنین در صورتی که فروش نفت به صورت ۱۰۰ درصد ریالی انجام شود، ریسک فروش کاهش خواهد یافت. در حال حاضر ۲۰ درصد مبلغ ریالی و ۸۰ درصد به صورت ارزی است.

بی‌بی‌سی و منوتو تنها مخالفان فروش نفت ایران در بورس

پس از آغاز فروش نفت در بورس، رسانه های غربی و در راس آنها بی بی سی و منوتو، فضاسازی های خود را آغاز کردند و در قالب های مختلف این حرکت را مورد نقد قرار دادند.

این اقدامات نشان می دهد که ایران برای بی اثر کردن تحریم نفت در مسیر درستی قدم گذاشته است؛ چرا که در غیر اینصورت، رسانه هایی که هیچگاه به فکر منافع کشور نبوده اند، با طرح بحث های خلاف واقع و غیرکارشناسی، آن را مورد انتقاد شدید قرار نمی دادند.

رکورد فروش نفت در بورس ۱۳ آبان می‌شکند

در ادامه این روند و طبق روال، از آنجا که هر هفته یک روز نفت در بورس فروخته می شود، روز یکشنبه ۱۳ آبان مصادف با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، دومین روز عرضه نفت در بورس خواهد بود.

در صورتی که شرکت ملی نفت ایران در این روز با تجربه روز اول عرضه نفت، شرایط فروش را بهبود داده و نشان دهد که به صورت منظم قصد تداوم این مسیر را دارد، پیش بینی می شود رکورد فروش نفت در این روز شکسته شود و تحریم نفت، رفته رفته بی اثر گردد.

مهمترین اثر فروش نفت در بورس، عدم تحریم پذیری آن به دلیل افزایش مبادی فروش است و به همین دلیل، آمریکا به شدت با این اقدام مخالف است. این اقدام بر خلاف روش های غیرشفاف قبلی، منجر به وقوع پدیده هایی چون بابک زنجانی هم نخواهد شد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.