۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۴۱۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

طرح یک فوریتی راه اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی روز یکشنبه ۱۳ آبان در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد؛ روزی که مصادف با آغاز تحریم های آمریکا از جمله تحریم سوئیفت است.

به گزارش مسیر اقتصاد دستور صحن علنی مجلس برای هفته آینده مشخص شد. بر این اساس نمایندگان در تصمیمی مهم، طرح پیام پولی و پیام رسان جایگزین سوئیفت را مورد بررسی قرار خواهند داد.

۱۳ آبان روز بررسی طرح حذف دلار و سوئیفت در مجلس

طرح یک فوریتی راه اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی روز یکشنبه ۱۳ آبان در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد؛ روزی که مصادف با آغاز تحریم های آمریکا از جمله تحریم سوئیفت است.

گفتنی است این طرح در کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح مورد تایید قرار نگرفته و روز یکشنبه قرار است نمایندگان نظر خود را در این خصوص اعلام نمایند. با این وجود، به نظر می رسد ایرادات وارد شده به طرح قابل اصلاح بوده و اهمیت بالای آن باید مانع از رد کلی طرح شود.

طبق آخرین اخبار، کنگره آمریکا در تلاش است تا با تصویب یک قانون جدید، دولت این کشور را موظف به قطع همیشگی دسترسی ایران به سیستم سوئیفت نماید. همچنین این قانون در نظر دارد با ارائه راهکارهای گسترده، استفاده از روش هایی از قبیل ارزهای دیجیتالی توسط ایران برای دور زدن تحریم ها را نیز دچار محدودیت کند.

در این شرایط ضروری است ایران با تجربه ای که از تحریم سال ۹۰ دارد، شرایط را برای راه اندازی سیستم پیام رسان جایگزین سوئیفت فراهم نماید. این اقدام که در طرح مجلس نیز مورد توجه قرار گرفته، امکان رصد و تحریم پذیری مبادلات مالی ایران را از بین خواهد برد.

۲ ویژگی سوئیفت برای آمریکا

آمریکا از ابزار سوئیفت به ۲ شکل استفاده می کند. شکل اول، رصد مبادلات ایران است؛ دولت آمریکا با دسترسی غیرقانونی که به سوئیفت و داده های آن دارد، این امکان را دارد تا همه مبادلات انجام شده در آن را رصد نماید و از وضعیت کشورهای مدنظر خود از جمله ایران، در مبادلات جهانی شان اطلاع یابد.

به عنوان نمونه اخیرا جیمز ریکاردز مشاور سازمان CIA آمریکا و از طراحان اصلی تحریم ها علیه ایران، بیان کرده است که آمریکا از طریق دلار و سیستم های پرداختی آن به تمامی مبادلات کشورها اشراف کامل دارد و تحریم های آمریکا بدون دلار و نظاماتی مانند سوئیفت مؤثر نخواهد بود.

شکل دوم، تهدید ایران به قطع سوئیفت است که منجر به ایجاد اختلال در مبادلات بانکی کشور می شود. در واقع از آنجا که پیام رسانی مبادلات مالی ایران از طریق سوئیفت انجام می شود، قطع این دسترسی، ایران را در انجام تجارت با کشورها و فرآیندهای مالی آن با مشکل مواجه می کند و در صورتی که تدبیر جایگزین برای آن اندیشیده نشده باشد، شوک بزرگی به کشور واردت می کند.

بنابراین چه حضور ایران در سوئیفت و چه ممنوع شدن استفاده از آن، برای کشور هزینه زا بوده و دولت آمریکا در هر دو صورت، با این ابزار مالی ایران را تحت فشار قرار می دهد.

تجربیات جهانی در جایگزینی سوئیفت

چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که جهت انجام مبادلات میان خود با استفاده از یوآن و روبل، اقدام به راه اندازی یک سیستم پیام رسان مالی دوجانبه جایگزین سوئیفت با استفاده از تکنولوژی بلاک چین نموده اند.

دیگر بانک های مطرح جهانی در کشورهای مختلف نیز برای کاهش هزینه های مبادلات و کاهش آسیب پذیری، این مسیر را در دستور کار خود دارند.

این نشان می دهد جایگزین کردن سوئیفت با دیگر پیام رسان ها، اقدامی متعارف بوده و در دیگر کشورها نیز به دلایل مختلف در حال انجام است.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.