۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۳۱۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

دیپلمات های اروپایی به آمریکا هشدار داده اند اعمال تحریم ها علیه ایران و قطع دسترسی این کشور به سیستم سوئیفت، به شکل گیری سیستم های بانکی و مالی جایگزین سوئیفت توسط روسیه، چین و سایر کشورها منجر خواهد شد و به دنبال آن سلطه دلار به عنوان ارز بین المللی به خطر خواهد افتاد.

به گزارش مسیر اقتصاد دیپلمات های اروپایی به آمریکا هشدار داده اند که اعمال تحریم های مالی علیه ایران به ایجاد سیستم های بانکی جایگزین توسط سایر کشورهای جهان منجر می شود و در نتیجه در بلندمدت این موضوع سلطه دلار را با چالش مواجه خواهد نمود.

این هشدار در حالی به آمریکا داده شده است که حدود یک هفته دیگر تحریم های آمریکا علیه ایران برای بیرون راندن این کشور از سیستم بانکی بین المللی اعمال خواهد شد و هم اکنون به عنوان آخرین فرصت برای تحریم صنعت نفت ایران، توجهات به سیستم بانکی موسوم به سیستم سوئیفت است که نهادی متشکل از نمایندگان بانک های بزرگ ۱۰ قدرت برتر اقتصادی است. این سیستم به بانک های سراسر دنیا در امور مربوط به نقل و انتقالات مالی خدمت رسانی می کند.

قطع دسترسی ایران به سوئیفت سلطه دلار را به خطر خواهد انداخت

آمریکا کنترل اساسی بر این سیستم بین المللی ندارد، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، هشدار داده است که چنانچه این نهاد در تحریم های مالی ایران همکاری نکند، اعضای هیئت مدیره آن را تحریم خواهد کرد. این اقدامی مهم است چراکه اگر سوئیفت به آن عمل کند می تواند تأثیر فراوانی بر اقتصاد ایران بگذارد.

اما در این باره این سؤال وجود دارد که واکنش جهانی در قبال این اقدام آمریکا چه خواهد بود؟

یکی از دیپلمات های اروپایی در این خصوص گفته است: «چنین اقدامی منجر به تسریع در فرآیند حرکت کشورهای جهان به سمت ایجاد یک سیستم مالی و بانکی جایگزین که وابستگی و اتکایی به دلار و سیستم مالی و سیاستگذاری آمریکا نداشته باشد، خواهد شد. حرکتی که درنهایت منجر به صدمات جدی به دلار می شود.»

این دیپلمات اروپایی به واشنگتن اگزماینر گفته است «در حال حاضر تحریم ها به این دلیل مؤثر واقع شده است که آمریکا به عنوان دارنده ارز اصلی ذخیره جهانی بر سیستم مالی بین المللی تسلط دارد و اجبار سوئیفت به خروج از مبادلات مالی با ایران منجر به آن خواهد شد که چین و روسیه به دنبال ایجاد سیستم سوئیفت مخصوص خود باشند که به هیچ وجه در راستای منافع ما نیست.»

بی توجهی آمریکا به عواقب شکل گیری جایگزین های سوئیفت

یک دیپلمات اروپایی نیز در خصوص شکل گیری جایگزین سوئیفت گفته است: «آنچه که توسط سوئیفت انجام می شود می تواند توسط روسیه و چین عملیاتی شود و در آن صورت چه اتفاقی قرار است برای سیستم مالی جهانی بیافتد؟»

با همه این هشدارها اما همچنان برخی از مقامات دولت آمریکا بر فشار بر سوئیفت و قطع دسترسی ایران به این سیستم تأکید دارند.

پیتر راکسمن، نماینده ایلینویز در کنگره در این رابطه گفته است «تحریم سوئیفت اقدامی ضروری برای اثرگذاری حداکثری تحریم های جدید آمریکا علیه ایران است و بدون اعمال تحریم از سوی سوئیفت، ایران زمان بیشتری برای مقاومت در برابر تحریم های ما و یا دور زدن آن ها خواهد داشت.»

آمریکا بر سر دوراهی تحریم یا عدم تحریم سوئیفت

در همین زمینه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه جولای با اشاره به زیان های تحریم های آمریکا برای دلار گفته است «در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که تحریم های غیرقانونی اعمال می شود و به اعتقاد من این یک اشتباه استراتژیک از سوی آمریکا است، زیرا اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره را کاهش می دهد.»

با این وجود یک متخصص آمریکایی اعمال تحریم ها علیه ایران گفته است که این هشدارها و تهدیدات حرکت های تاکتیکی است که ما را از اعمال تحریم منصرف کند.

این متخصص بیان می کند که قدرت تحریم های آمریکا در عرصه بین المللی غالب است و درنهایت برای جلوگیری از ضربه تحریم ها به دلار باید اقداماتی انجام داد که یکی از آن ها این است که چین و روسیه مطمئن شوند که چنین تحریم هایی علیه آن ها وضع نخواهد شد.

به عقیده وی اگر آمریکا از فشار بر سوئیفت برای تحریم ایران به این دلیل که این فشار دشوار، خطرناک و با ریسک بالا است، صرف نظر کند نمی تواند نهادهای بزرگتر از سوئیفت را نیز تحریم کند.

این کارشناس ادامه می دهد که درنهایت اروپا از خود خواهد پرسید اگر آمریکا شهامت اعمال تحریم علیه اعضای هیئت مدیره سوئیفت را ندارد، چگونه خواهد توانست یک بانک مرکزی در اروپا یا چین و روسیه را تهدید به تحریم کند؟

منبع: واشنگتن اگزماینر yon.ir/uCLrb

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.