۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۸۹۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ دسته: پول و بانک، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

شرکت آی بی ام یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین راه اندازی کرده است. این سیستم جدید این امکان را فراهم می کند که بانک های کشورها در مبادلات خود بتوانند علاوه بر دلار از ارزهای کشورهای مختلف استفاده نمایند. این سیستم پرداختی و سیستم های جدید دیگر که در قالب فناوری بلاک چین عمل می کنند، رقیب بزرگی برای سوئیفت به شمار می روند و قدرت انحصار آن را تحت تأثیر قرار داده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد حدود ۱۰ سال از زمانی که نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» یک انقلاب غیرمتمرکز را با طرح راه اندازی ارز دیجیتالی بیت کوین آغاز کرد، می گذرد. از آن زمان تا کنون با توسعه این ارزها سهم بازار شبکه های منبع باز در بازار سرمایه به ۱۱۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در حال حاضر دارایی های دیجیتالی که توسط شرکت های بلاک چینی برای انجام پرداخت ها استفاده می شود شروع به ظهور هر چه بیشتر کرده است و به مصرف کنندگان و سرمایه گذاران این امکان را می دهد که از دارایی های دیجیتالی به عنوان پول های بدون مرز به جای ارزهای متداول استفاده کنند.

امکان استفاده از تمامی ارزها در سیستم های پرداخت بلاک چینی

هفته گذشته «آی بی ام بلاک چین» یک بستر پرداخت جهانی را معرفی کرده است که تقریباً این امکان را فراهم می کند که مبادلات بین المللی در لحظه انجام شوند. بنابر اعلام شرکت فورتون این بستر بلاک چینی با استفاده از پروتکل استلار که زیرساخت منبع باز و توزیع شده برای انجام پرداخت ها است، فعالیت خواهد کرد.

در این سیستم پرداخت دو طرفی که قصد انجام مبادله بین المللی دارند، می توانند با استفاده از ارز دیجیتالی استیبل کوین، ارزهای دیجیتالی صادر شده توسط بانک مرکزی یا دیگر دارایی های دیجیتالی از قبیل بیت کوین یا اتریوم، به عنوان پل ارتباطی میان دو ارز معمولی (دلار، یورو، یوآن و …) استفاده کنند.

این نوع سیستم های پرداخت بین المللی که مبتنی بر بلاک چین هستند، دارایی های دیجیتالی را در مقابل تکمیل معاملات به ارزهای معمولی تبدیل می کنند و پرداخت ها نیز به شکل تغییرناپذیر در بلاک چین ثبت می گردد.

شکست انحصار سوئیفت به وسیله سیستم های پرداخت بلاک چینی

یکی از مدیران اجرائی آی بی ام هفته گذشته اعلام کرده است که این بستر مبادلاتی و پرداختی جدید، جایگزینی برای سیستم های موروثی از قبیل سوئیفت که برای چندین دهه به شکل انحصاری پابرجا بوده اند، خواهد بود.

جسی لاند، معاون توسعه بازار بلاک چین در بخش خدمات مالی آی بی ام گفته است وقتی این امکان وجود دارد که پول به شیوه ای امن منتقل شود و در عین حال از نظر ناظران هم مشکلی نداشته باشد، این اتفاق می تواند یک تحول بزرگ باشد.

لاند در ادامه گفته است که این تحول جدید همان تفاوت میان سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین با سیستم سوئیفت است و بستر پرداختی آی بی ام یک رویکرد بسیار بازتر برای انتخاب دارایی های دیجیتال است، بنابراین ما می توانیم دارایی رمزنگاری شده بومی از قبیل استلار را پشتیبانی کنیم.

گسترده انتخاب های معامله کنندگان در استفاده از سیستم های پرداخت بلاک چینی

به گفته لاند اما ما نیز با دیگر بانک های جهان در ارتباط هستیم و بانک های مرکزی در سراسر جهان درواقع تلاش می کنند تا یک اکوسیستم شامل مجموعه ای از ابزارهای پرداخت جایگزین را ایجاد کنند تا متقاضیانی که از این شبکه استفاده می کنند، بتوانند با هم تصمیم گیری کنند که از چه نوع دارایی می خواهند استفاده کنند.

لاند گفته است که به عنوان مثال، معامله گران می توانند تصمیم به استفاده از استلار، دلار آمریکا، یورو دیجیتالی یا ارزهای دیجیتالی صادر شده توسط بانک های مرکزی بگیرند و این دارایی ها را می توان به هر چیزی که طرف مقابل می خواهد دریافت یا پرداخت کند، تبدیل کرد.

لاند ادامه داده است که ما برای آینده مبادله، طیف وسیعی از ابزارهای دیجیتالی را ارائه می دهیم، چراکه این واقعیت روحیه پشت سیستم پرداخت آی بی ام است.

منبع: کریپتو برایفینگ yon.ir/oJw8b

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.