۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۸۷۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

هشت بانک بزرگ جهانی در همکاری با یکدیگر یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین با نام ولترون را راه اندازی نموده اند. هدف از راه اندازی این سیستم تسهیل فرآیند گشایش اعتبار اسنادی عنوان شده است. امروزه به دلیل مشکلات سوئیفت در مبادلات بین المللی، بسیاری از بانک ها درصدد استفاده از سیستم های پرداخت مبتنی بر بلاک چین هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر رسانه ها از راه اندازی یک سیستم پرداخت بین المللی مبتنی بر فناوری بلاک چین توسط ۸ بانک بزرگ خبر داده اند. این سیستم پرداخت که «ولترون» نام دارد در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت تجاری کوردا که متولی پلتفرم منبع باز کوردا است تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

۸ بانک بزرگ بلاک چین را جایگزین سوئیفت می‌کنند

۸ عضو پایه گذار این سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین شامل بانک های بانکوگ، پاریباس بی اِن پی، هلدینگ سی تی بی سی، اچ اس بی سی، آی ان جی، نات وِست، سی ایی بی و استاندارد چارترد هستند.

در ماه می ولترون یک معامله موفق آزمایشی با یک شرکت انجام داد. طبق گفته گروه ولترون آن ها در حال حاضر در حال گفتگو با تعدادی شرکت هستند.

هدف اصلی این بانک ها از راه اندازی ولترون این است که فرآیند گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) را دیجیتالی کنند و با به اشتراک گذاشتن این داده ها به وسیله فناوری دیجیتالی «دفتر کل توزیع شده» بین شرکت ها، کارآیی را افزایش دهند. بدین ترتیب بانک ها می توانند تصمیمات سریعتری را در رابطه با تأمین مالی تجارت بگیرند.

یکی از جایگزین های اساسی سوئیفت ظهور پیام رسان های مالی بر بستر فناوری بلاک چین است که تاکنون آزمایش های متعددی در این راستا توسط کشورها و مؤسسات مختلف صورت گرفته است.

ویژگی هایی که برای پیام رسان مالی مبتنی بر بلاک چین عنوان می شود امنیت بالا در مقابل جاسوسی، حذف واسطه های غیر ضروری از مسیر معاملات، انجام عملیات و خدمات دهی بدون نیاز به حضور شخص ثالث ناظر و حاکم و قابلیت تغییر مقیاس سیستم را شامل می شود.

در حال حاضر برخی بانک های بزرگ و همچنین کشورهای مختلف در حال طرح ریزی برای راه اندازی پیام رسان مالی مبتنی بر بلاک چین هستند تا انجام معاملات تجاری و مالی خود در عرصه بین المللی را از این طریق ساماندهی نمایند.

منبع: مجله تجارت جهانی yon.ir/Mgw2i

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.