۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۷۷۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ دسته: انرژی
۰

اردکانیان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی برق ضمن تأکید بر ضرورت بازدارنده بودن قیمت آب و برق برای مشترکین پرمصرف گفت: تعرفه ها باید به پایدار بودن عرضه آب و برق کمک نماید. اگر قیمت یک کیلووات ساعت برق ۱۰۰ تومان است و ما ۶۰ تومان از مشترک می گیریم، این رویه تا جایی قابل تحمل است، اما از جایی به بعد، به اختلال در عرضه برق تبدیل می شود و خدمت رسانی را مختل می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا ارکانیان، وزیر نیرو در حاشیه کنفرانس بین المللی برق که در پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است، گفت: تابستان امسال با صرفه جویی ۲هزار مگاواتی در مصرف برق یک کارنامه مثبت در این صنعت بود.

وزیر نیرو با اشاره به ضرورت اصلاح تعرفه های آب برق به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت مصرف هم گفت: باید برای مصرف کنندگان سازوکارهای تشویقی تدوین کنیم تا بد مصرف ها به بخش خوش مصرف ها اضافه شوند.

تعرفه آب و برق باید برای مشترکین پرمصرف بازدارنده باشد

وی ادامه داد: کسانی که بیشتر مصرف می کنند و یا به تعبیری در مقایسه با الگوی مصرف به عنوان بد مصرف تلقی می شوند، از یارانه بیشتری نیز بهره مند می شوند. این موضوع هم در آب و هم در برق وجود دارد. بنابراین اصلاح قیمت باد برای مشترکین پرمصرف نقش بازدارنده را ایفا کند

اردکانیان به این حقیقت اشاره کرد که اکنون هر فرد برای خرید هزار لیتر آب آشامیدنی از فروشگاه ها  باید ۲میلیون تومان بپردازد که معادل هر لیتر ۲هزار تومان است و افزود: در چنین شرایط برای هر هزار لیتر آب آشامیدنی با کیفیت شبکه آبرسانی کشور  در شهر ۵۰۰ تومان و در روستا ۲۰۰ تومان پرداخت می شود؛ یعنی برای هر لیتر به ترتیت ۵ و ۲ ریال پرداخت می شود؛ طبیعی است که از این آب آشامیدنی برای هر کار دیگری نیز استفاده شود.

اردکانیان اظهار داشت: تعرفه ها باید به پایدار بودن عرضه آب و برق کمک کند؛ یعنی اگر قیمت یک کیلووات ساعت برق ۱۰۰ تومان است و ما ۶۰ تومان از مشترک می گیریم، این رویه تا جایی قابل تحمل است اما از جایی به بعد، به اختلال در عرضه برق تبدیل می شود و خدمت رسانی را مختل می کند.

یارانه های انرژی باید عادلانه توزیع شود

وزیر نیرو افزود: حتی اگر فرض کنیم در عرضه برق مشکلی وجود نداشته باشد و دولت بتواند از منابع دیگری به صنعت برق کمک بدهد و یک برق یارانه ای کماکان ارایه شود، چون در بخش های مختلف الگوی صحیح مصرف برق رعایت نمی شود، بدمصرف ها از یارانه بیشتری بهره مند می شوند و این بی عدالتی محض است.

اردکانیان با بیان اینکه هدف  وزارت نیرو از اصلاح تعرفه ها تامین منابع مالی نیست، گفت: اگر موضوع اصلاح قیمت را طرح می کنیم، یادمان باشد که در یک جا بخصوص برای پر مصرف ها این قیمت و تعرفه بیش از این که نقش منبع مالی را داشته باشد، باید نقش بازدارندگی را ایفا کند. یعنی قیمتی باشد که اگر کسی بیش از حد متعارف مصرفکرد، هزینه بالاتری بپردازد.

وی تاکید کرد: البته  این به معنی نیست که قیمت ها از فردا به شکل معناداری افزایش می یابد، بلکه بایستی موضوع مدیریت مصرف به تدریج توسط جامعه ما فهم شده و تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.