۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۴۶۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

طبق اعلام وزارت اقتصاد روسیه، این کشور در همکاری با چین به دنبال دستیابی به توافق جدیدی است تا در قالب آن استفاده از ارزهای ملی را به حداکثر برسانند و وابستگی به دلار و یورو را کاهش دهند. دو کشور با انعقاد پیمان پولی دوجانبه تاکنون توانسته اند قسمتی از مبادلات خود را با ارزهای ملی خود انجام دهند و این اقدام اثرگذاری قابل توجهی در افزایش تبادلات تجاری دوجانبه داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرده است که چین و روسیه در حال همکاری برای دستیابی به یک توافق جهت افزایش استفاده از روبل و یوآن در مبادلات تجاری خود هستند.

سرگئی گورکوف، معاون وزارت اقتصاد روسیه در این باره گفته است متن این توافق در حال آماده شدن است و این روند آسان نخواهد بود، اما روسیه و چین در مبادلات دوجانبه تجربه این اقدام را دارند.

توافق جدید روسیه و چین جهت کاهش حداکثری وابستگی به دلار و یورو

گورکوف گفته است چین و روسیه توانسته اند با موفقیت پیمان پولی دوجانبه برای استفاده از روبل و یوآن را اجرایی کنند و از سال ۲۰۱۴ تاکنون استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه را افزایش و وابستگی به دلار و یورو را کاهش دهند.

حجم مبادلات تجاری بین روسیه و چین طی سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. طبق اطلاعات منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین، از ماه ژانویه تا سپتامبر سال جاری مبادلات تجاری چین با روسیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است و به ۷۷ میلیارد دلار رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد که چین بزرگ ترین شریک تجاری روسیه محسوب می شود و ۱۵ درصد کل مبادلات تجاری روسیه در سال ۲۰۱۷ با این کشور انجام شده است.

انتظار می‌رود طی سال جاری حجم مبادلات تجاری دوجانبه بین روسیه و چین به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد و این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

در سال میلادی گذشته، ۹ درصد از صادرات روسیه به چین به روبل انجام شده است و شرکت های روسی نیز ۱۵ درصد کل مبادلات تجاری خود با چین را به یوآن انجام داده اند. این ارقام در سه سال گذشته به ترتیب ۲ و ۹ درصد بوده است.

منبع: راشاتودی yon.ir/kgSKW

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.