۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۲۲۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ دسته: کشاورزی
۰

حجتی وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اینکه چند هفته از زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم گذشته است و همچنان خبری از اعلام قیمت ها نیست، گفت: قیمت ها در حال بررسی در شورای اقتصاد است و قطعا در سال جاری افزایش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد با گذشت حدود ۴ هفته از زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اما همچنان خبری از اعلام قیمت گندم و سایر  محصولات اساسی نیست.

از آنجایی که بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی دولت موظف است در شهریور ماه هر سال قیمت خرید گندم را به اطلاع کشاورزان برساند؛ اما طی سال های اخیر این اتفاق رخ نداده است.

تقریبا یکماه پیش و در جلسه ۲۶ شهریورماه شورای اقتصاد یکی از موضوعات مطرح شده به منظور تصمیم گیری مناسب دولت تعیین قیمت محصولات زراعی سال ۹۸ بود.

در این جلسه که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم تصویب هر چه سریع تر قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی برای سال جاری و ابلاغ آن جهت اطلاع کشاورزان و تولیدکنندگان تاکید کرد و خواستار تصویب هرچه سریعتر قیمت ها شد.

به همین منظور دکتر جهانگیری نیز به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا در اولین جلسه بعدی شورای اقتصاد که تا قبل از نیمه اول مهرماه سال جاری تشکیل خواهد شد، قیمت های تضمینی محصولات زراعی را مطرح کند تا در آن جلسه مصوب شود.

وزیر کشاورزی: نرخ خرید تضمینی گندم افزایش خواهد یافت

اما همچنان پس از گذشت یکماه از دستور معاون اول ریاست جمهوری برای تعیین و تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم، خبری از افزایش قیمت این محصول در سال جاری نیست.

به همین منظور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ۲۳ مهرماه در مصاحبه به خبرنگاران در خصوص وضعیت اعلام قیمت گندم برای سال آینده گفت: قیمت این محصول حتما افزایش خواهد یافت.

حجتی گفت: نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید حتما افزایش خواهد یافت، اما تا زمان اعلام نهایی از سوی شورای اقتصاد، ما  نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت نرخ تضمینی محصولات کشاورزی نیز اضافه کرد: ما قبل از آغاز فصل کشت، پیشنهادات خود را به شورای اقتصاد اعلام کرده ایم و به طور مرتب در حال پیگیری این موضوع هستیم تا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هر چه زودتر اعلام شود.[۱]

تاخیر در اعلام قیمت گندم به ضرر تامین امنیت غذایی

تاخیر در اعلام قیمت گندم در حالی ادامه پیدا کرده است که با شروع مهرماه در برخی از مناطق کشور کشت این محصول آغاز شده است و همچنان کشاورزان نسبت به نوع و میزان کشت خود مردد هستند.

تردید در انتخاب نوع کشت از سوی کشاورزان از طرفی آسیب جدی به تصمیمات دولت خواهد بود و از سویی دیگر منجر به کاهش تولید گندم و از دست رفتن خودکفایی در تولید گندم خواهد شد.

به همین منظور ضروری است با توجه به افزایش نرخ ارز و شرایط قیمتی گندم در کشورهای همسایه و منطقه، دولت با احتساب تمامی شرایط ممکن هرچه سریعتر قیمت این محصول را اعلام کند.

گفتنی است بر اساس بررسی های انجام شده حداقل قیمت گندم برای سال زراعی آینده باید کیلویی ۱۶۰۰ تومان تعیین شود تا تولید برای کشاورزان توجیه داشته باشد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کد خبر ۴۴۳۱۷۴۵

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.