۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۲۵۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

هند در جهت تامین انرژی پایدار و پاک، قصد دارد با همکاری روسیه اقدام به ساخت ۶ نیروگاه هسته‌ای جدید در ایالت آندرا پرادش نماید. این پروژه در راستای توسعه همکاری استراتژیک میان دو کشور در حوزه انرژی، در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد مسکو و دهلی نو توافق کردند که تجارت صلح آمیز انرژی هسته ای میان خود را گسترش دهند. بر اساس توافقنامه ای که در جریان بازدید رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین در هند به امضا رسید، شرکت روس اتم روسیه سایت های هسته‌ای جدیدی را در هند خواهد ساخت.

این توافق در حاشیه نشست روسیه و هند در دهلی نو توسط الکسی لیخاچف، مدیر اجرایی شرکت روس اتم و کاملیش نیلکانت، رئیس کمیسیون انرژی اتمی هند امضا شد. پیشتر گزارش شده بود که احتمالا سایت های جدید اتمی در ایالت آندرا پرادش هند واقع خواهد شد.

همکاری استراتژیک روسیه و هند در زمینه انرژی هسته‌ای

روسیه یکی از شرکای اصلی هند در انرژی هسته‌ای است. پیش از این روسیه بزرگترین نیروگاه هسته ای در هند را که توافق اولیه آن در سال ۱۹۸۸ با شوروی انجام شده بود، ساخته است.

ساخت و ساز نیروگاه کودانکولام در سال ۲۰۰۲ آغاز و در سال ۲۰۱۳ پایان یافت. از آن زمان، این نیروگاه گسترش یافته است و روسیه در حال ساخت واحدهای ۳ و ۴ در آن است و همچنین ساخت واحدهای ۵ و ۶ آن را در دو سال آینده برنامه دارد.

همکاری روسیه و هند برای ساخت ۶ نیروگاه هسته‌ای جدید

مدیر اجرایی روس اتم در جریان این توافق گفت: ما از همکاری استراتژیک با هند در خصوص ساخت و عملیاتی کردن نیروگاه هسته‌ای کودانکولام خرسندیم. همچنین انتظار داریم که ساخت و ساز مجموعه نیروگاه های جدید هسته‌ای هند در سایت دوم که شامل ۶ واحد می شود، در آینده نزدیک عملیاتی شود.

پوتین در جریان دیدار با نخست وزیر هند نارندرا مودی گفت: روسیه و هند می توانند همکاری های انرژی خود را به دیگر حوزه ها نیز گسترش دهند. ما آماده همکاری در چارچوب برنامه هایی مانند LNG و دیگر پروژه های توسعه منابع طبیعی در سیبری، منطقه یامال و فلات قاره در فدراسیون روسیه هستیم.

رییس جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که این دو کشور قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ میلادی، تراز تجاری خود را ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهند که در واقع سه برابر سطح فعلی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری راشاتودی yon.ir/XReY5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.