۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۲۴۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

مقامات چینی به منظور توسعه صنعت خودرو به انعقاد قرارداد با خودروسازان مطرح جهانی روی آورده اند. در این قراردادها شرکت های خارجی به افزایش عمق داخلی سازی و همچنین توسعه فناوری هایی نظیر خودروهای برقی در چین ملزم می شوند. شرکت خودروساز آلمانی BMW نیز به تازگی قراردادی با یک شرکت چینی منعقد نموده است که بر اساس آن BMW ملزم به سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری در چین و افزایش تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد  گروه خودروساز آلمانی BMW قصد دارد تا از طریق قراردادهای سرمایه گذاری مشترک به تولید خودرو در چین بپردازد. سیاست های صنعتی دولت مرکزی چین حاکی از این است که این کشور قصد دارد از طریق قراردادهای خارجی با خودروسازان مطرح جهانی عمق ساخت داخل محصولات تولیدی را افزایش دهد.

در واقع سیاست صنعتی دولت چین برای ارتقاء داخلی سازی در صنعت خودرو انعقاد قرارداد با شرکای خارجی به صورت جوینت ونچر است.

سهم ۷۵ درصدی BMW آلمان در قرارداد سرمایه گذاری مشترک با چینی ها

بر اساس بیانیه ای که خودروساز آلمانی BMW صادر کرد، این شرکت خودروساز در توافقی که با یک هولدینگ چینی داشته است، به دنبال این است تا سهم خود در قرارداد خودرویی سرمایه گذاری مشترک را به ۷۵ درصد برساند. تا پیش از این توافق سهم طرف آلمانی ۵۰ درصد بود.

بر اساس توافقات صورت گرفته بین BMW آلمان و طرف چینی، ارزش این قرارداد حدودا ۴.۲ میلیارد دلار است و مقامات چینی ملزم شده اند تا محدودیت های مالکیت خارجی در سرمایه گذاری مشترک خودرویی را تا سال ۲۰۲۲ بردارند.

اولویت چینی ها سرمایه گذاری در تولید محصولات با فناوری سوخت نوین

آنطور که مقامات چینی در ماه آوریل سال جاری میلادی اعلام کردند، این کشور به دنبال جایگزینی قراردادهای خودرویی سابق خود در طول ۵ سال گذشته با قراردادهای جدید سرمایه گذاری مشترک به منظور تولید خودروهای با فناوری سوخت نوین است.

مقامات چینی پس از گذشت سال ها از توسعه صنعت خودرو، به این نتیجه رسیده اند که در نظر گرفتن الزامات داخلی سازی در قراردادهای خودرویی، عامل ارتقاء صنعت خودرو این کشور و تبدیل آن به بزرگترین و پیشروترین بازار جهانی است.

تولید ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در طول یک سال مطابق با قرارداد خودرویی جدید   

مطابق با این قرارداد سرمایه گذاری مشترک که بین BMW آلمان و هولدینگ چینی منعقد شده است، کارخانه ای در منطقه شنیانگ چین (مرکز شمال شرقی استان لیائونینگ چین) احداث شده است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بایستی ۶ مدل BMW با تیراژ حدودا ۴۰۰ هزار دستگاهی در سال تولید شود.

مدیر عامل BMW در اظهاراتی با بیان اینکه این قرارداد سرمایه گذاری مشترک خودرویی برای طرفین مناسب است، گفت: این قرارداد خودرویی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۴۰ میلادی اجرا خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری BMW در چین برای بهبود داخلی سازی

این مدیر خودرویی با بیان اینکه این اقدامات منجر به ایجاد ۵ هزار شغل جدید در چین خواهد شد، تصریح کرد: شرکت BMW آلمان ملزم به سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری در چین شده است تا ظرفیت سالانه تولید خودرو را از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶۵۰ هزار دستگاه افزایش دهد.

آنطور که مقامات و مدیران خودرویی کشور چین می گویند، این قراردادهای خودرویی که در سالیان اخیر در چین گسترش یافته است، سبب شده تا عمق ساخت داخل محصولات تولیدی در چین را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

همچنین با این اقدامات صادرات خودروها از چین به سایر کشورها نیز روند رو به رشدی دارد و به موجب این قراردادها تراز تجاری صنعت خودرو چین متعادل گردیده است.

منبع: چاینادیلی yon.ir/23ULa

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.