۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۱۹۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس گزارش های آماری وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران، حدود ۱۳ درصد از مطالبات سال گذشته گندم کاران در استان های مختلف، معادل حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان، هنوز پرداخت نشده است. طبق قانون، دولت باید بابت این دیرکرد، معادل سود بانکی به کشاورزان جریمه دهد؛ در قانون بودجه نیز برای این مسئله ۲۰۰ میلیارد تومان ردیف هزینه ای دیده شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با آغاز فصل زراعی ۹۷-۹۶ و شروع فصل کشت پائیزه گندم، همچنان دولت مطالبات برخی از کشاورزان گندم کار استان های مختلف را پس از خرید تضمینی گندم پرداخت نکرده است.

دولت ها هرساله بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی موظف هستند گندم های تولید شده از کشاورزان را خریداری کنند.

در سال جاری حدود ۱۲.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شد که از این میزان دولت حدود ۹.۵ میلیون تن آن را از کشاورزان خریداری کرد.

بر اساس گزارش های آماری مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی طی سال جاری استان های خوزستان، کردستان و گلستان پیشتاز تولید و فروش گندم به دولت بوده اند:

پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان مانع بزرگ تولید گندم در سال آینده

اما طی سال های اخیر اجرای ناقص قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی توسط دولت، مشکلات بسیاری را برای کشاورزان گندم کار ایجاد کرده است.

از جمله مشکلاتی که در اجرای این قانون گریبان گیر گندم کاران شده است، عدم تعیین صحیح قیمت این محصول، تاخیر در اعلام نرخ و عدم پرداخت به موقع مطالباتشان است.

کشاورزان ۴ استان بیشترین طلب را از دولت دارند

بر خلاف قانون برنامه ششم توسعه، دولت نباید برای پرداخت مطالبات گندم کاران آنان را بیش از دو ماه منتظر نگه دارد و در صورتی که چنین اتفاقی بیافتد، باید جریمه دیرکرد پرداخت مطالبات را مطابق با بالاترین نرخ سود بانکی محاسبه و به حساب آنان واریز کند.

این در حالی است که دولت دوازدهم طی دو سال اخیر نه مطالبات گندم کاران را به موقع پرداخت کرده است و نه جریمه تاخیر عدم پرداخت مطالبات را به حساب آنان واریز کرده است.

همانطور که در شکل زیر مشخص است، کشاورزان استان های کردستان، آذربایجان شرقی، همدان و زنجان بیشترین طلب را بخاطر عدم پرداخت وجوهشان از دولت دارند:

از سویی دیگر مطالبات کشاورزان خوزستان، گلستان و خراستان رضوی تقریبا به صورت کامل پرداخت شده است و این کشاورزان از منظر دارا بودن نقدینگی برای تولید گندم در سال آینده مشکلی نخواهند داشت.

تاخیر دولت در پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران

در همین خصوص احمد عبدوس مشاور عالی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ۱۱ مهرماه اعلام کرد: پول گندم‌های خریداری شده از کشاورزان از محل اعتبارات و منابع بانکی، منابع داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران و از منابع دولتی تأمین و پرداخت می‌شود و تاکنون از ۱۲۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال، ۱۰۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق همین منابع تأمین و به گندم‌کاران پرداخت شده است.

وی گفت: در حال حاضر کشاورزانی که تا هفتم مرداد ماه گندم خود را به مراکز خرید این شرکت تحویل داده‌اند، ۱۰۰ درصد پول خود را دریافت کرده‌اند و ۱۳ درصد باقیمانده از مطالبات گندم‌کاران به مبلغ حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال تا پایان مهرماه تسویه خواهد شد.[۱]

الزام قانون برای پرداخت جریمه تاخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران

طبق بند ب ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است به منظور انجام به موقع خريد تضميني محصولات کشاورزي و درصورت وقفه در پرداخت خريد تضمينی، طبق بند الف ماده ۱۰ همان قانون جریمه تاخیر مطالبات را پرداخت نماید.

به عبارت دیگر با توجه به آنکه دولت باید تا ۷ مهرماه باید مطالبات گندم کاران را به صورت کامل تسویه نکرده است و تا پایان مهرماه نیز این اتفاق نخواهد افتاد، باید جریمه تاخیر مذکور به حساب آنان واریز شود.

بر اساس محاسبات انجام شده در سال جاری، هر ماه جریمه تاخیر در پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان بر اساس سود بانکی ماهانه ۱.۵ درصد، معادل ۲۴ میلیارد تومان می شود که باید به کشاورزان پرداخت گردد.

گفتنی است دولت در برنامه بودجه سال جاری نیز به منظور پوشش ضرر و زیان محصولاتی که از طریق خرید تضمینی خریداری می شوند، در ردیف ۳ جدول شماره ۹  برآورد اعتبارات رديف هاي متفرقه اعتباری، معادل ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده است.

پینوشت:

[۱] شرکت بازرگانی دولتی ایران کد خبر ۱۳۷۸۷

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.