۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۰۹۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ دسته: انرژی
۰

ایران با تحریم‌های آمریکا، یک میلیون بشکه از صادرات روزانه خود را در مقایسه با آوریل امسال از دست داده است. اگر چینی‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کنند، شاهد کاهش شدید صادرات نفت ایران خواهیم بود. اتفاقی که قیمت نفت را به دلیل کاهش عرضه، افزایش بیشتری خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد با ورود تقاضای فصلی به دوره افول، رهبران ریاض از برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا نگران هستند. در آخرین گزارش اوپک اعلام شده است که کاهش تقاضای نفت به دلیل عوامل فصلی در کنار افزایش تولید دولت‌های غیراوپک به کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی در مقایسه با تولید ماه آگوست سال جاری منجر خواهد شد.

سعودی ­ها قصد افزایش تولید دارند ولی اوپک پلاس را وادار به همراهی نمی­ کنند. زیرا در این صورت در بازار مازاد عرضه ایجاد می شود و قیمت ­نفت سقوط می­ کند. همچنین افزایش تولید می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که اوپک پلاس سال دیگر وادار به کاهش تولید برای مقابله با رکود شود.

کاهش صادرات نفت ایران دلیل اصلی افزایش قیمت نفت

در ماه‌های آینده، شاهد نزدیک شدن میزان عرضه و تقاضا خواهیم بود. ایران با تحریم‌های آمریکا، یک میلیون بشکه از صادرات روزانه خود را در مقایسه با آوریل امسال از دست داده است. اگر چینی‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کنند، شاهد کاهش شدید صادرات نفت ایران خواهیم بود. اتفاقی که قیمت نفت را به دلیل کاهش عرضه، افزایش بیشتری خواهد داد.

کارشناسان بانک بارکلیز معتقدند که آمریکا معافیت‌های بیشتری برای مشتریان نفتی ایران صادر خواهد کرد. هند، ژاپن و کره جنوبی کشورهایی هستند که به دنبال معافیت در خرید نفت از ایران هستند. آن ها می‌گویند استفاده از ذخایر استراتژیک برای مقابله با ایران نسبت به صدور معافیت اولویت دارد.

رشد محدود تقاضای نفت عامل بازدارنده افزایش بیشتر قیمت

رشد تقاضا در بازار نفت، اندک است و مصرف‌کنندگان کشورهای در حال توسعه نمی‌توانند نفت سه‌رقمی را خریداری کنند.

کشورهای در حال توسعه به دلیل دارا بودن ارزهای ضعیف در برابر رشد قیمت‌ها نمی‌توانند مقاومت کنند. لذا رشد تقاضا کمتر از پیش‌بینی‌های اقتصادی خواهد بود.

منبع: اویل پرایس yon.ir/i2IID

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.