۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۰۷۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ دسته: انرژی
۰

با سقوط قیمت نفت در ۲۰۱۴، بازار LNG با چالش روبرو شد. قیمت LNG که به قیمت نفت پیوند خورده است افت شدیدی یافت و مازاد عرضه موجود در بازار رکود ایجاد شده را شدیدتر کرد. آن زمان بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که رکود مدت­ ها بر بازار LNG حاکم خواهد بود. همین موضوع باعث شد که اجرای پروژه LNG کانادا با تاخیر مواجه شود. اما اکنون با رشد قیمت نفت به بالای ۸۵ دلار، بازار LNG شرایطی متفاوتی یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت شل (Shell) شروع به ساخت یک پروژه صادرات LNG در سواحل غربی کانادا کرده است. یک حرکت نشانه ­ای است بر آنکه دوران مازاد عرضه در بازار LNG به پایان رسیده است.

حرکت تولیدکنندگان بزرگ انرژی به سمت افزایش تولید LNG

این تصمیم یک هفته بعد از آن مطرح شده است که قطر اعلام کرد قصد دارد چهارمین واحد LNG خود را بسازد. بدین ترتیب ظرفیت تولید قطر از ۷۷ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش می ­یابد. در واقع رشد ۴۰ درصدی ظرفیت تولید تا میانه دهه ۲۰۲۰ را شاهد خواهیم بود.

اما طرح LNG کانادا بنابر دلایلی از اهمیت بالاتری برخوردار است. نخست آنکه شرکت شل یک شرکت دولتی نیست، پس تصمیمات آن تحت تاثیر اولویت ­های ژئواستراتژیک نیست. بنابراین این طرح نشان دهنده آن است که دوره رونق LNG فرا رسیده است.

دوم آنکه پروژه LNG کانادا طرحی جدید است و نه توسعه طرحی که از قبل اجرا شده است. شرکت شل بعد از مطالعات فراوان و بررسی چشم ­انداز جهانی این طرح چند میلیارد دلاری را آغاز کرده است.

رونق دوباره تولید LNG با افزایش قیمت نفت

برای مدت زیادی بازار LNG با مازاد عرضه روبرو بود. ساخت ده­ ها ترمینال صادرات LNG در ابتدای دهه جاری میلادی رشد قیمت­ ها پس از فاجعه نیروگاه هسته ای ژاپن در سال ۲۰۱۱ باعث شدند که تقاضای LNG پرشتاب افزایش یابد. افزایش قیمت باعث شد که ساخت ترمینال ­های صادراتی در سراسر جهان نیز رونق یابد.

با سقوط قیمت نفت در ۲۰۱۴، بازار LNG با چالش روبرو شد. قیمت LNG که به قیمت نفت پیوند خورده است افت شدیدی یافت و مازاد عرضه موجود در بازار رکود ایجاد شده را شدیدتر کرد. آن زمان بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که رکود مدت­ ها بر بازار LNG حاکم خواهد بود. همین موضوع باعث شد که اجرای پروژه LNG کانادا با تاخیر مواجه شود.

اما اکنون با رشد قیمت نفت به بالای ۸۵ دلار، بازار LNG شرایطی متفاوتی یافته است. چین یک وارد کننده بزرگ LNG شده است و بخشی از مازاد عرضه را خریداری کرده است. کشورهای کوچک جنوب شرق آسیا بر خرید خود افزوده ­اند. ده ­ها پروژه جدید واردات LNG راه ­اندازی شده اند و بازار به سوی توسعه پیش می ­رود.

بازار جهانی LNG به زودی با مازاد تقاضا مواجه می شود

موسسه Sanford C. Bernstein می­گوید که در سال ۲۰۲۲ بازار با کمبود عرضه LNG مواجه خواهد شد. لذا زمان مناسب برای سرمایه ­گذاری بر روی طرح ­های LNG فرا رسیده است.

شرکت شل ادعا می­کند که در سال ۲۰۱۹ شاهد شروع به ساخت ابر پروژه­ های LNG خواهیم بود. پروژه LNG کانادا بزرگ­ترین پروژه زیرساختی این کشور با ظرفیت سالانه ۱۴ میلیون تن است. مسئولان این طرح اعلام کرده ­اند که در سال­ ها پیش رو بر روی دو برابر کردن ظرفیت تولید این طرح مطالعه می­کنند.

گاز مورد نیاز این پروژه از میدان‌های مختلف تأمین می‌شود. یک خط لوله ۴۲۰ مایلی از میدان شیل Montney به این تاسیسات در حال ساخت است که در سال ۲۰۲۳ راه­اندازی شده و تا سال ۲۰۲۵ میلادی، شاهد راه اندازی پایانه صادراتی شرکت شل خواهیم بود.

اجرای این طرح برداشت از میدان Montney را سرعت خواهد داد. کانادا در حال تبدیل شدن به رقیب خلیج مکزیک در زمینه طرح ­های LNG است. کشتی ­های حامل LNG کانادا طی ۸ روز به ژاپن می­رسند درحالیکه این عدد برای خلیج مکزیک ۲۰ روز است.

منبع: اویل پرایس yon.ir/57LZJ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.