۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۰۳۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی کانادا قصد دارد با استفاده از ظرفیت های به وجود آمده پس از توافق CETA برای صادرات محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا، با سفر به کشورهای مختلف این منطقه، بازار محصولات کشاورزی کانادایی را گسترش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کانادا به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و حمایت دولت از بخش کشاورزی، رتبه پنجم صادرات مواد غذایی جهان را به خود اختصاص داده و ایالات متحده آمریکا، مهمترین مقصد صادرات محصولات کشاورزی و غذای این کشور است.

دولت کانادا و به طور خاص وزارت کشاورزی این کشور از سالیان قبل درصدد افزایش موافقتنامه‌های تجاری با بازارهای کلیدی جهانی در جهت رونق کسب و کار و اشتغال زایی در بخش های صنعتی و کشاورزی هستند.

یکی از این توافقنامه هایی که دولت کانادا اخیرا توانسته امضا کند، توافق جامع اقتصادی و تجاری (CETA) با اتحادیه اروپا است که به واسطه این توافقنامه تعرفه های گمرکی برای واردات کالا از دوطرف دچار تغییراتی شد.

این توافقنامه نخستین توافقنامه ای است که در آن اتحادیه اروپا با یک قدرت اقتصادی بزرگ وارد تجارت دوجانبه شده است که در آن موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای میان طرفین کاهش می یابد.

رشد ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات کانادا به اتحادیه اروپا پس از توافق CETA

بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم و اصلی این توافقنامه است، چرا که بخش کشاورزی در اقتصاد کانادا بسیار مهم تلقی می شود و درصد اشتغال بالایی را نیز برای این کشور به ارمغان می آورد.

از سویی دیگر نیاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا به واردات برخی از محصولات کشاورزی از کانادا منجر به اهمیت بسیار زیاد این بخش برای طرفین در امضای توافقنامه CETA شده است.

گفتنی است اتحادیه اروپا دومین بازار بزرگ جهانی محصولات کشاورزی کانادایی بعد از آمریکا است و انتظار می رود پس از این توافق، صادرات محصولات کشاورزی کانادا به این منطقه افزایش یابد.

طبق پیش بینی وزارت کشاورزی کانادا، توافق CETA سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار صادرات بخش کشاورزی کانادا را افزایش خواهد داد و بر این اساس رشد صادرات مواد غذایی کشاورزی کانادا تا سال ۲۰۲۵ از ۵۵ میلیارد دلار فعلی به ۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

صادرات ۳.۴ میلیارد دلاری از محصولات کشاورزی کانادا به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷

کانادا حدود ۳.۴ میلیارد دلار محصولات کشاورزی و غذاهای دریایی مختلفی در سال ۲۰۱۷ به اتحادیه اروپا صادر کرده است که کارشناسان معتقدند توافق مذکور کمک بزرگی به این موفقیت کانادا کرده است.

بر اساس توافقنامه تجارت دوجانبه CETA میان دو طرف، ۹۴ تا ۹۶ درصد از محصولات کشاورزی و دریایی کانادا معاف از عوارض گمرکی اتحادیه اروپا هستند که این موضوع امتیاز ویژه ای برای این کشور محسوب می شود.

سویا، کلزا، گندم معمولی، گندم دوروم و ذرت پنج محصول برتر صارداتی کشاورزی از سوی کانادا به اتحادیه اروپا است که در سال ۲۰۱۷ به این کشورها صادر شدند.

گسترش صادرات محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا توسط کانادا

توافقنامه تجارت دوجانبه CETA که از سال ۲۰۱۶ امضا و از سال گذشته اجرایی شده است، این امکان را به هر دوطرف داده است تا با بررسی شرایط یکدیگر اقدام به برنامه ریزی برای تجارت های خود نمایند.

به همین منظور نیز وزیر کشاورزی کانادا برای دستیابی به بازارهای بیشتر و کمک به رشد بخش کشاورزی این کشور سفرهای مختلفی به کشورهای اسپانیا، بلژیک و ایتالیا طی هفته های آینده انجام خواهد داد.

به عبارت دیگر این کشورها از آن جهت برای کانادا اهمیت دارد که بازار بزرگی با جمعیت حدود ۵۰۰ میلیونی از کشورهای اروپایی را به تصرف خود درخواهد آورد و این موضوع کمک شایانی به صنعت کشاورزی کانادا خواهد کرد.

سودآوری توافق نامه CETA برای کانادا و اتحادیه اروپا طی یکسال اخیر

گفتنی است کشورهای مشارکت کننده در توافقنامه تجارت دوجانبه اروپا و کانادا همگی عضو سازمان تجارت جهانی هستند. اما با این حال در کنار این عضویت اقدام به انعقاد توافقنامه های تجارت دوجانبه متعدد با یکدیگر کرده اند. این اقدام نشان می دهد که سازمان تجارت جهانی در نیل به اهداف تجاری خود کارآمد و موفق نبوده است.

بررسی تجارت میان دو طرف توافق نشان می دهد که هر دو کشور از این توافقنامه تجاری سود برده اند؛ چرا که به صورت کلی صادرات کانادا پس از توافق CETA حدود ۳۷ میلیارد دلار کالا به اتحادیه اروپا صادر کرده است که حدود ۴ درصد بیشتر از زمان قبل از انعقاد این توافق بوده است.

از سویی دیگر اتحادیه اروپا نیز پس از این توافقنامه توانسته است حدود ۳۷۰ میلیارد دلار از محصولات و کالاهای خود را به کانادا صادر کند که حدود ۱۳ درصد بیشتر از دوره قبل از CETA است.

تصویر زیر روند تجارت میان اتحادیه اروپا و کانادا را پیش و پس از توافق CETA را به صورت کلی نشان می دهد:

منابع:

وزارت کشاورزی کانادا/ yon.ir/JCDrJ

نیوز اکونومی/ http://yon.ir/h00Y4

yon.ir/plSwe / newswire

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.