۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۹۸۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

عمق ساخت داخل خودروهای تولید شده در تایلند از دیگر کشورهای عضو ASEAN به مراتب بالاتر است و این کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان قطعات در این منطقه شناخته می شود. علت این امر بهره گیری این کشور جنوب شرقی آسیا از اقتصاد مقیاس و ساختار Tearing در ایجاد زنجیره تأمین رقابت پذیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد  در گزارش قبلی بیان شد که دولت تایلند داخلی سازی در قطعات با ارزش افزوده بالا و مزیت دار را در اولویت خود برای توسعه صنعت خودرو قرار داده است. علاوه بر این توجه ویژه به شکل گیری واحدهای قطعه سازی داخلی یکی دیگر از برنامه های ویژه این کشور بوده است که به افزایش میزان داخلی سازی انواع وسایل نقلیه منجر شده است.

علاوه بر این دولت تایلند اقداماتی را در دستور کار قرار داده است تا با ایجاد زنجیره تأمین رقابت پذیر، عمق ساخت داخل محصولات تولیدی را افزایش دهد.

داخلی سازی قطعات مزیت دار و با ارزش افزوده بالا در اولویت تایلند

بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس عامل ارتقا داخلی سازی صنعت خودرو تایلند

اگر چه هزینه دستمزد کارگر و بطور کلی هزینه تولید در تایلند بالاتر از سایر کشورهای همجوار آن نظیر اندونزی و ویتنام است و این کشور از منظر تحقیق و توسعه از کشوری همچون مالزی عقب مانده تر است، اما زنجیره تأمین قطعات خودرو به شدت در این کشور توسعه یافته است.

علت اصلی این امر توجه ویژه تایلندی ها به اقتصاد مقیاس و تولید مبتنی بر استانداردهای جهانی است. در واقع ساختار زنجیره تأمین صنعت خودرو تایلند همچون ساختار کشورهای توسعه یافته به صورت تیرینگ (درجه بندی) مدیریت می شود. علاوه بر این کشور تایلند از موقعیت استراتژیک به عنوان مرکز منطقه ای استفاده می کند.

با توجه به این موارد، این کشور ظرفیت ویژه ای در مقایسه با سایر کشورهای عضو ASEAN (اتحادیه کشورهای عضو جنوب شرقی آسیا)، در ایجاد زنجیره تأمین رقابت پذیر صادرات محور در بخش قطعات خودرو را دارد. این موقعیت منطقه ای تایلند و بهره گیری مناسب تولیدکنندگان از آن سبب شد تا تایلند در زمینه صادرات قطعات خودرو به ترتیب رتبه نخست و چهاردهم را در منطقه آسه آن و جهان به خود اختصاص دهد. در نمودار زیر مقایسه ای بین زنجیره تأمین قطعات خودرو در ۴ کشور عضو آسه آن صورت گرفته است.

همانطور که در نمودار فوق مشخص است کمترین هزینه تولید و بیشینه سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه در بین کشورهای جنوب شرقی آسیا متعلق به مالزی است. با این حال تایلند از لحاظ بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو و ایجاد زنجیره تأمین رقابت پذیر از سایر کشورها عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

۳۰ درصد درآمد بخش قطعات خودرو از محل صادرات 

در حال حاضر تایلند قطعات خودرو را به کشورهایی نظیر مالزی، اندونزی و ویتنام صادر می کند و به جرأت می توان گفت یکی از بزرگترین تأمین کنندگان قطعات این سه کشور جنوب شرقی آسیا تایلندی ها هستند.

بر اساس آمارهای موجود حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد درآمد بخش قطعات خودرو در تایلند از محل صادرات تأمین می شود. مهمترین صادرات نیز به قطعات موتور، جعبه دنده، کابلی و دیگر قطعات با ارزش افزوده بالا تعلق می گیرد.

قطعه سازان درجه اول، تولید کننده عمده قطعات در تایلند

هم اکنون بیش از ۱۸۰۰ قطعه ساز در تایلند مشغول به فعالیت هستند که به سه بخش درجه اول، درجه دوم و درجه سوم تقسیم می شوند. بهره گیری از اقتصاد مقیاس سبب شده است تا عمده تولیدات قطعات توسط قطعه سازان درجه اول در این کشور جنوب شرقی آسیا صورت گیرد.

قطعه سازان درجه اول، تولیدکنندگانی هستند که قطعات با کیفیت بهتر و رقابت پذیر را تولید می کنند و خودروسازان عمده قطعات خود را از این قطعه سازان تأمین می کنند. همچنین این قطعه سازان بزرگترین تولیدکننده قطعات حساس و نایاب خودرو در بازار تایلند شناخته می شوند.

در حال حاضر ۷۲۰ قطعه ساز درجه اول در تایلند فعالیت می کنند که ۴۷ درصد آن ها متعلق به کشورهای خارجی، ۳۰ درصد قطعه سازان سرمایه گذاری مشترک و ۲۳ درصد قطعه سازان بومی تایلندی هستند.

قطعه سازان درجه دوم و سوم، نیز شرکت های تولیدی متوسط و کوچکی هستند که در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کمتری کرده اند و عموما به صورت مستقیم با خودروساز در ارتباط نیستند.

در نمودار زیر ساختار زنجیره تأمین در تایلند قابل مشاهده است.

منبع: گزارش کرانگسری yon.ir/QW6yG

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.