۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۸۴۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

باوجود تصمیم قطعی دولت ترامپ مبنی بر قطع دسترسی ایران به سوئیفت، وزارت خزانه داری آمریکا با این اقدام مخالف است. سوئیفت ابزار مهم نظارتی و تحریمی آمریکاست که بر علیه ایران استفاده می شود و قطع دسترسی ایران، این نظارت و سلطه اطلاعاتی را از بین خواهد برد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گفته مقامات آمریکایی، در داخل دولت ترامپ بر سر حفظ دسترسی ایران به بازارهای مالی بین المللی اختلاف نظر افتاده است.

گفته می شود مقامات بلندپایه وزارت خزانه داری آمریکا از جمله برخی از افرادی که امیدوار به حفظ توافق هسته ای هستند، به دنبال فشار به دولت ترامپ جهت حفظ دسترسی ایران به سیستم سوئیفت هستند؛ با این وجود، حضور ایران در سوئیفت مزایای دیگری از جمله رصد اطلاعاتی نیز برای آمریکا دارد.

وزارت خزانه داری آمریکا مخالف قطع دسترسی ایران به سوئیفت

مدیران آمریکایی سوئیفت هفته گذشته با ترامپ دیدار کرده اند تا این اطمینان حاصل شود که دسترسی ایران به سیستم بانکی سوئیفت حفظ خواهد شد، چراکه اتحادیه اروپا به دنبال حفظ تجارت خود با ایران است.

دونالد ترامپ و مقامات عالی کاخ سفید از قبیل جان بولتون گفته اند که سوئیفت و متحدان اروپایی باید به تجارت خود در ایران پایان دهند. این درحالی است که تعداد زیادی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا گفته اند که در برابر این تلاش ها ایستاده اند و به دنبال راهکاری تا قبل از رسیدن تحریم های ۴ نوامبر هستند.

در دولت اوباما دسترسی ایران به سوئیفت قطع شد و اکنون نیز در دولت ترامپ عده ای به دنبال فشار حداکثری به ایران هستند. در کنار این فشارهای حداکثری، عده ای نیز از قبیل استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در نبرد برای حفظ دسترسی ایران به سوئیفت هستند.

دولت و کنگره آمریکا مصمم به قطع دسترسی ایران به سوئیفت

به گفته مقامات آمریکایی در نهایت سوئیفت و اروپایی ها باید بین تجارت با ایران یا آمریکا دست به انتخاب بزنند و کسانی که به دنبال تسهیل تجارت با ایران هستند، باید از اقتصاد ۱۹ هزار میلیارد دلاری آمریکا صرف نظر کنند.

تد کروز و دیگران متحدانش در مجلس سنا بارها و بارها به متحدان اروپایی و رهبران سوئیفت هشدار داده اند که کنگره هیچ گونه چشم پوشی نسبت به هیچکدام از مؤسسات یا دولت های آمریکا که تحریم های آمریکا را نقض کنند، ندارد.

در حال حاضر مرحله نهایی تصمیم گیری درباره سوئیفت نزدیک است، به ویژه که در حال حاضر ایران مشارکت های اقتصادی خود را در سراسر جهان دنبال می کند.

در ماه ژوئیه سناتور کروز و ۹ سناتور دیگر در نامه ای که به سفیران اروپایی فرستادند، تأکید کردند که تحریم هایی نظیر سوئیفت نتیجه قوانین کنگره است و کنگره انتظار دارد که متحدان آمریکا به آن ها عمل کنند.

تد کروز همچنین در ماه آگوست به همراه ۱۵ سناتور دیگر در نامه ای به وزارت خزانه داری با تأکید بر اهمیت اجرای محدودیت های مربوط به سوئیفت علیه ایران، خواستار فشار حداکثری بر ایران شد.

سوئیفت ابزار مهم تحریمی و نظارتی آمریکا

گفتنی است که آمریکا از سوئیفت به عنوان ابزار تحریمی و نظارت و رصد استفاده می کند. آمریکا در مواقع لزوم دسترسی کشورها به سوئیفت را قطع می کند که نمونه این تحریم سوئیفت کشور ایران است. همچنین آمریکا در کنار استفاده تحریمی از سوئیفت، از این سیستم به عنوان ابزار نظارتی بر معاملات کشورها در راستای اهداف خود استفاده می کند.

به گفته آری پائول یک افسر ارشد اطلاعاتی، «سیستم سوئیفت به عنوان ابزار نظامی جهت نظارت آمریکا بر فعالیت های مالی جهان است. آمریکا با استفاده از داده های سوئیفت منافع فراوانی بدست آورده و هر زمان که بخواهد می تواند دسترسی دیگر کشورها به آن را قطع نماید.»

­­­­­­تنها راه رهایی از مشکلات سوئیفت حرکت به سمت استفاده از جایگزین آن است

از طرفی این ترس در میان مقامات آمریکایی وجود دارد که با قطع دسترسی ایران به سوئیفت، ایران به سمت جایگزین های سوئیفت حرکت کند و بدین طریق کنترل آمریکا بر فعالیت های تجاری و مالی ایران از بین برود.

در همین زمینه آدام شف عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران، به سرعت گرفتن توسعه پیام رسان های مالی جایگزین سوئیفت در جهان منجر می شود و در صورتی که ایران از این پیام رسان ها به جای سوئیفت استفاده نماید، اثرگذاری تحریم های مالی آمریکا نیز کاهش خواهد یافت.

این اظهارات نشان دهنده اهمیت سیستم پیام رسان مالی سوئیفت در اعمال و اثربخشی تحریم های آمریکا است. چراکه سابقا نیز در سال ۱۳۹۰ آمریکا با قطع دسترسی بانک های ایرانی به این پیام رسان، نقل و انتقالات پیام های مالی ایران با بانک های سایر کشورها را مختل نمود.

تنها راه کشورهای جهان برای خلاصی از مشکلات سوئیفت حرکت به سمت سیستم های جایگزین سوئیفت از قبیل فناوری بلاک چین یا سایر سیستم های جایگزین است.

ضروریست بانک مرکزی ایران جهت افزایش اطمینان و امنیت سیستم مالی کشور و جلوگیری از رصد اطلاعات و مسیر تراکنش های مالی بین المللی کشور توسط آمریکا، راه اندازی پیام رسان مالی موازی با سوئیفت با طرفین تجاری خود را به طور جدی پیگیری نماید.

برگرفته از:

فری بیکن http://yon.ir/HE1fw

بلاکونومی http://yon.ir/bLRSN

ویکلی استاندارد http://yon.ir/bhhHG

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.