۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۶۰۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس اعلام کمیته بررسی قیمت محصولات کشاورزی دولت هند، قیمت هر کیلوگرم گندم برای سال آینده با افزایش ۶ درصدی به ۱۸.۴ روپیه، معادل ۰.۲۵ دلار افزایش یافت. بنابراین با احتساب نرخ ارز سامانه نیما قیمت هر کیلوگرم گندم در هند معادل ۲ هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند در آستانه انتخابات جدید این کشور قصد دارد به منظور ساماندهی وضعیت کشاورزان قیمت گندم را ۶ درصد افزایش دهد.

هفته پیش کشاورزان مناطق مختلف هند به منظور بهبود وضع معیشتی خود دست به اعتراض زده و خواستار افزایش قیمت گندم برای سال آینده شده بودند.

طی سال های اخیر دولت هند به منظور حمایت از کشاورزان اقدام به تعیین حداقلی قیمت محصولات کشاورزی نظیر گندم تحت عنوان msp می نماید و از این طریق نیز توانسته است به دومین تولید کننده بزرگ گندم و برنج در جهان تبدیل شود.

در برنامه msp دولت حداقل قیمتی محصولات کشاورزی را برای هر سال اعلام می کند و به همین منظور کشاورزان در صورتی که محصولاتشان به قیمت بالاتر فروش نرفت، محصولات خود را به دولت می فروشند.

قیمت تضمینی دولت هند برای هر کیلوگرم گندم ۲ هزار تومان تعیین شد

بر اساس بررسی های انجام شده توسط کمیته بررسی وضعیت قیمت محصولات کشاورزی (CACP)، میانگین هزینه های تولید هر کیلو گندم در هند در حدود ۰.۱۸ دلار در هرکیلو گرم است. بنابراین قیمت تمام شده تولید گندم با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸ هزار تومان) به طور متوسط ۱۴۴۰ تومان است.

اما دولت قصد دارد تا ۵۰ درصد از هزینه های تولید گندم را به قیمت نهایی این محصول در سال زراعی جدید اضافه کند و قیمت خرید تضمینی را به نحوی در نظر بگیرد که به سود کشاورزان باشد.

بر اساس اعلام بالاترین مقام دولتی هند، قیمت گندم در سال آینده با افزایش ۶ درصدی  به ۱۸۴۰ روپیه، معادل ۰.۲۵ دلار می رسد. بنابراین با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸ هزار تومان)، دولت هند قصد دارد قیمت خرید تضمینی گندم را تا ۲ هزار تومان افزایش دهد.

قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کشور هند از سوی «کمیته هیئت وزیران در زمینه مسائل اقتصادی» انجام می گیرد که ریاست آن را نارندرا مودی رئیس جمهور هند به عهده دارد.

لزوم افزایش قیمت گندم در هند طی سال های جاری

گفتنی است طبق بررسی های انجام شده قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در هند طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به نسبت هزینه های کشاورزان مناسب بود. اما در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ دولت هند به منظور کنترل تورم مواد غذایی، رشد قیمتی خرید تضمینی محصولات کشاورزی را کاهش داد.

اما با افزایش مناسب قیمت ها در سال جاری و سال آتی، انتظار می رود تولیدات آن افزایش یابد و وضعیت کشاورزان نیز بهبود پیدا کند.

اعتراض دیگر کشورها به حمایت دولت هند از کشاورزان

در این میان کشورهای دیگر به وضعیت یارانه های پرداختی در دولت هند اعتراض می کنند، اما این موضوع مانعی بر سر حمایت از کشاورزی دولت هند ایجاد نکرده است.

به عنوان مثال هفته گذشته، گرگوری دوود رئیس دفتر کشاورزی آمریکا در سازمان تجارت جهانی با اشاره به حمایت های گسترده دولت هند از کشاورزان گندم و برنج کار از روسای این سازمان درخواست رسیدگی به موضوع را کرده است.

بر اساس برآورد دولت آمریکا، هندی ها ۷۴ الی ۸۴ درصد از ارزش گندم تولید شده را تحت حمایت های یارانه ای خود قرار داده و توانسته اند آن را به دیگر کشورها صادر کنند.

نحوه محاسبه قیمت های تضمینی در کمیته کشاورزی CACP دولت هند

محاسبه ی قیمت های تضمینی یا MSP توسط کمیته کشاورزی CACP به روش های مختلفی صورت می گیرد و برای محاسبه آن بخش های مختلفی وجود دارد که شامل سه عنوان A2 و FL و C2 است.

بر این اساس A2 شامل تمامی هزینه های نقدی کشاورزان نظیر خرید بذر، کود، مواد شیمیایی، سوخت، آبیاری است که در تعیین قیمت گندم بررسی می شود.

از سویی دیگر FL نیز شامل دستمزد نیروی کار است که به عنوان هزینه تاثیرگذار در اقتصاد خانواده به محاسبه هزینه خانوارها اضافه می شود، همچنین C2 نیز هزینه اجاره زمین برای کشت محصولات کشاورزی را محاسبه کرده و به قیمت MSP اضافه می کند.

در حال حاضر دولت تنها با محاسبه A2+FL قیمت نهایی محصولات کشاورزی را تعیین می کند و کشاورزان از اضافه نشدن C2 معترض هستند.

منابع:

سی ان بی سی تی وی yon.ir/Zbi1M

رویترز yon.ir/spyhv

بلاک سیا گرین yon.ir/3dnWY

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.