۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۵۸۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

در حالی که اتحادیه اروپا از راه اندازی سازوکار مالی ویژه برای مبادله با ایران خبر داده است، شرکت های بزرگ نفتی اروپایی پیشنهاد سران این اتحادیه برای محافظت از تجارت نفت خام با ایران را رد کرده اند. این شرکت ها از مجازات های آمریکا و قطع دسترسی به سیستم مالی این کشور هراس دارند و در نظرسنجی ها به طور صریح کارایی سازوکار مالی ویژه اروپا را رد کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا اعلام کرده است که قصد دارد یک کانال پرداخت ویژه برای معامله نفت خام با ایران راه اندازی کند. اما مدیران نفتی و حقوقدانان گفته اند که این حرکت بیشتر یک حرکت نمادین است؛ زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که اتحادیه اروپا بتواند از شرکت های بزرگ چندملیتی در مقابل مجازات های آمریکا محافظت کند.

هراس شرکت های بزرگ از قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکایی

پاتریک پویانه، مدیر اجرایی شرکت نفتی فرانسوی توتال در کنفرانسی در روسیه با بیان اینکه این شرکت به تلاش های اتحادیه اروپا جهت دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهد پیوست، گفته است ما نمی توانیم با این کار خود را در خطر ممنوعیت دسترسی به سیستم مالی آمریکا بیندازیم.

مقاومت شرکت ها نشان دهنده رویارویی دولت های اروپایی با کشمکش هایی است که در تلاش هستند از توافق هسته ای با ایران در مواجه با تحریم های آمریکا که از ماه نوامبر عملی خواهند شد، محافظت کنند.

بزرگترین خریداران اروپایی نفت ایران شامل اِنی و ساراس ایتالیا، توتال فرانسه، سپسا و رپسول اسپانیا و هلنیک پترولیوم یونان هستند. اما آمریکا تهدید کرده است که هر شرکتی که تحریم های ایران را نقض کند را مجازات کند.

بسیاری از شرکت های بزرگ از معاملات با ایران عقب نشینی کرده اند با وجودی که دولت هایشان قصد دارند روابط خود با ایران را حفظ کنند.

یک سخنگوی شرکت اِنی گفته است: «ما هیچ وقت در ایران حضور نخواهیم داشت و قراردادهای تجاری ما به طور طبیعی در ماه نوامبر پایان خواهد یافت. ما به طور کامل با تمام تحریم ها و قوانینی که توسط جامعه بین المللی تعیین می شود، مطابقت می کنیم.»

بی توجهی شرکت های نفتی به اقدامات اروپا در حفظ روابط تجاری با ایران

پالایشگاه سسپا اسپانیا که نفت ایران حدود ۱۳ درصد وارداتش را در سال گذشته میلادی تشکیل می داده است نیز در ماه جاری نسبت به خطرهایی که تحریم ها بر تجارتش می گذارد هشدار داده است. در ماه اکتبر این پالایشگاه ۱ میلیون بشکه نفت ایران را از طریق نفتکش ایرانی مونت آدالا وارد خواهد کرد که به گفته سخنگوی این سسپا این محموله آخرین محموله وارداتی ایرانی سسپا خواهد بود.

یک مقام اجرایی پالایشگاه اِنی گفته است همه شرکت ها فارغ از این که اتحادیه اروپا چه اقدامی انجام می دهد، پیش از هرچیز به سهامداران‌شان فکر می کنند و هیچ کس ریسک افتادن به دام تحریم های آمریکا را نخواهد پذیرفت.

کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای با ایران هفته گذشته رسماً اعلام کرده اند که از یک طرح اروپایی برای ایجاد یک سازوکار مالی ویژه حمایت خواهند کرد تا از تجارت و مبادلات نفت با ایران محافظت کنند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته پس از نشست وزرای امور خارجه اعضای ۴+۱ در خصوص برجام گفته است که اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مالی با ایران برای استمرار تجارت با این کشور ایجاد خواهد کرد.

به گفته موگرینی کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مشروع با ایران ایجاد خواهند کرد که به شرکت های اروپایی این امکان را می دهد تا با قوانین اروپا با ایران همکاری کند که این نهاد برای سایر کشورهای عضو برجام نیز قابل استفاده خواهد بود.

شرکت‌های بزرگ نفتی استفاده ازسازوکار مالی ویژه اروپا را رد کردند

نظرسنجی فایننشیال تایمز از ۱۰ مدیر اجرائی نفتی نشان می دهد که هیچ کدام تمایلی به معامله نفتی با ایران و افتادن در دام مجازات های آمریکا را ندارند. تهدید ناشی از تحریم نفتی ایران موجب شده است که قیمت نفت خام برنت به ۸۶ دلار برسد که بالاترین سطح قیمتی در چهار سال اخیر است.

راجرز متیوز، حقوقدان و متخصص تحریم ها گفته است که شرکت هایی که بازیکنان جهانی هستند به دنبال حفظ روابط خود با آمریکا هستند و احتمالا این مسئله بسیار مهمتر از تجارت با ایران خواهد بود و بنابراین برایشان بسیار دشوار است که با استفاده از این سازوکار مالی ویژه خود را درگیر ترس کنند.

برخی دیپلمات های اروپایی ماه هاست که به طور پنهانی تصدیق می کنند که برنامه هایشان بخشی از تلاش های نمادین جهت نشان دادن تعهد خود به ایران در حفظ توافق هسته است.

منبع: فایننشیال تایمز yon.ir/6F4xg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.