۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۴۷۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ دسته: پول و بانک
۰

یک مسئول دولتی گفت: اگر برجام بر نرخ ارز در میان مدت اثر گذاشت، FATF هم اثر می گذارد. بعد از دو سال آثار منفی برجام بر نرخ ارز خود را نشان داد؛ اما در صورت تصویب FATF در مجلس، در کمتر از ۶ ماه شاهد افزایش چندبرابری نرخ ارز خواهیم بود و مجلس باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد.

یک منبع آگاه دولتی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص ارتباط میان تصویب FATF و نرخ ارز به ارائه نکات خود پرداخت.

وی با اشاره به تاثیر برجام بر نرخ ارز گفت: همانطور که از ابتدا هم پیش بینی می شد، برجام پس از مدتی با بدعهدی آمریکا تقریبا منحل شد و این اثر معکوس و شدیدی بر نرخ ارز داشت.

این مسئول دولتی افزود: نرخ ارز ۳۵۰۰ تومان بود که برجام امضا شد اما امروز این نرخ به بیش از ۱۴ هزار تومان رسیده و ۴ برابر شده است.

وی تصریح کرد: عامل اصلی این مسئله آن بود که ما برای اصلاح و بهبود اقتصاد از طریق ظرفیت های داخلی اقدام نکردیم و به طور کلی چشم به اقدامات طرف مقابل دوختیم؛ لذا خروج از برجام به یکباره همه برنامه ریزی ها و مسائل را تغییر داد.

این منبع آگاه اظهار داشت: با این وجود، برجام توانست حدود ۲ سال به عنوان مسکّن عمل کند و البته ما را از اقدام عملی و جدی هم باز دارد. اگر همان ۲ سال پیش حداقل در کنار برجام به فکر اقدامات دیگر هم می افتادیم، وضعیت امروز این نبود.

افزایش چند برابری نرخ ارز در کمتر از ۶ ماه با تصویب لوایح FATF

این مسئول دولتی در ادامه با واکنش نسبت به نظر برخی مسئولین و رسانه ها در خصوص اثرگذاری تصویب FATF بر نرخ ارز گفت: اگر برجام بر نرخ ارز در میان مدت اثر گذاشت، FATF هم اثر می گذارد.

وی افزود: بعد از دو سال آثار منفی برجام بر نرخ ارز خود را نشان داد؛ اما در صورت تصویب FATF در مجلس، در کمتر از ۶ ماه شاهد افزایش چندبرابری نرخ ارز خواهیم بود و مجلس باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد.

این منبع آگاه دولتی در خصوص دلایل این مسئله گفت: قرار است در FATF حجم عمده ای از فعالیت های ایران غیرقانونی و تروریستی خوانده شود؛ همچنین بخش اعظمی از ارتباطات داخلی قطعه شده و نزاع آمریکایی-ایرانی به نزاع ایرانی-ایرانی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، بخش قابل توجهی از تبادلات ارزی کشور قطع شده و دیگر چاره مقابله با آثار آن هم وجود نخواهد داشت چرا که خودمان پذیرفته ایم که چنین اتفاقی بیفتد. لذا این اثر مستقیم و شدیدتری روی نرخ ارز خواهد گذاشت چرا که دیگر هیچ کانال بانکی جدیدی نیز برای توسعه تبادلات پیش روی ایران نخواهد بود.

این مسئول دولتی در پایان گفت: اینکه اتحادیه اروپا کمک به ایران را منوط به FATF کرده و برای این به ایران فشار می آورد، قطعا دلایل متعددی دارد که باید بررسی شود. یکی از این دلایل، ایجاد پایبندی و گرفتن تعهدی جدید از ایران است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.