۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۳۱۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶ دسته: حمل و نقل
۰

در سال های اخیر مقامات کشورهای هند و افغانستان به منظور توسعه تجارت خود به استفاده از بندر چابهار تمایل نشان داده اند. اما مسئولین اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری افغانستان معتقدند تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند این روند را با مشکلاتی مواجه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته سرمایه گذاران و تحلیلگران اقتصادی، هند و افغانستان می توانند روابط تجاری و ترانزیتی خود را به راحتی از طریق بندر چابهار افزایش دهند. در همین راستا کشور هند توافقاتی را در سال های اخیر به منظور توسعه این بندر در دستور کار قرار داده بود.

اما تحریم های آمریکا علیه ایران شرایط را تغییر داده است و اکنون سرمایه گذاران کمتری به سرمایه گذاری در بندر یا استفاده از آن برای اهداف تجاری و ترانزیتی علاقه مند هستند.

احتمال تاثیر تحریم های آمریکا بر ترانزیت بندر چابهار

مدیر کل اتاق بازرگانی افغانستان-آمریکا (AACC) در این رابطه گفت: بندر چابهار می تواند نقشی حیاتی در توسعه روابط تجاری و ترانزیتی کابل-دهلی نو ایفا کند، اما تحریم های جدید ایالات متحده علیه ایران که بر تجارت و ترانزیت در بندر تاثیرگذار است، یک مسئله سیاسی است.

وی افزود: واشنگتن درباره تحریم ها علیه تهران تصمیم می گیرد و اتاق بازرگانی افغانستان-آمریکا نمی تواند در این زمینه کاری انجام دهد.

به گفته مقامات اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان (ACCI)، سفارت آمریکا در کابل تضمین نداده است که تحریم های آمریکا بر روابط تجاری و ترانزیتی افغانستان-هند اثر نگذارد.

همچنین به گفته تعدادی از سرمایه گذاران، در صورتی که تحریم های آمریکا باعث ضرر مالی سرمایه گذاران در تجارت از طریق بندر چابهار شود، بیشتر آن ها استفاده از این بندر را متوقف خواهند کرد.

منبع: تولو نیوز yon.ir/H7Iyh

انتهای پیام/اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.