۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۶۸۸ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

عمران خان نخست وزیر جدید پاکستان در یک سفر دو روزه به عربستان، پیشنهاد مشارکت در پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان را به این کشور ارائه کرده است. پاکستان در تلاش است دیگر کشورهای منطقه را به مشارکت در این پروژه دعوت نماید تا ضمن کاهش سلطه چین، به روابط تجاری با کشورهای منطقه نیز عمق بیشتری ببخشد. بر این اساس عربستان اولین کشوری است که به همکاری در پروژه های جاده ابریشم چین در پاکستان دعوت شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت پاکستان به تازگی از عربستان دعوت کرده است که به عنوان اولین کشور همکار در پروژه های جاده ابریشم چین در این کشور مشارکت نماید.

کشورهای چین و پاکستان در طول سال های اخیر یک ابرپروژه با نام کریدور اقتصادی چین-پاکستان را تعریف کرده اند که بخشی از پروژه بزرگ تر جاده ابریشم چین محسوب می شود.

هدف از توسعه این کریدور اقتصادی، ارتقاء روابط دوجانبه دو کشور و در عین حال بهبود وضعیت زیرساخت های ارتباطی کشور پاکستان عنوان شده است.

عربستان اولین مقصد نخست وزیر جدید پاکستان

عمران خان به تازگی به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شده است؛ درحالیکه یکی از وعده های انتخاباتی وی توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه بوده است.

اولین مقصد سفرهای خارجی نخست وزیر پاکستان برای تحقق این هدف کشور عربستان بوده است. عمران خان هفته گذشته در یک سفر دو روزه، با مقامات این کشور درخصوص ظرفیت های تجارت دوجانبه به گفتگو پرداخت.

عربستان به مشارکت در کریدور اقتصادی چین-پاکستان دعوت شد

یکی از مهم ترین پیشنهاداتی که در این سفر از سوی دولت پاکستان به مقامات عربستانی ارائه شده است، همکاری در پروژه های جاده ابریشم چین بوده است.

فوآد چادهری، وزیر اطلاعات پاکستان در این خصوص گفت: «عربستان اولین کشوری است که از سوی دولت برای همکاری در پروژه بزرگ کریدور اقتصادی چین-پاکستان دعوت شده است.»

به گفته وزیر اطلاعات پاکستان درپی دعوت این کشور از مقامات سعودی، نمایندگان عربستان ماه آینده میلادی به پاکستان سفر خواهند کرد تا زمینه های «یک همکاری بزرگ» را فراهم نمایند.

چادهری ابراز امیدواری کرده است همکاری عربستان در این پروژه به افزایش سرمایه گذاری ها در توسعه زیرساخت های ارتباطی پاکستان منجر شود.

با اینحال هنوز مشخص نشده است که همکاری عربستان تنها به سرمایه گذاری مالی محدود خواهد شد یا این کشور در زمینه های بیشتری به مشارکت خواهد پرداخت.

ابهامات همکاری با چین در جاده ابریشم

دولت جدید پاکستان در حالی آغاز به کار کرد که ابهاماتی در زمینه مزایای اجرای کریدور اقتصادی چین-پاکستان از سوی شرکت های چینی مطرح شده بود. در آغاز شروع به کار دولت جدید، وزیر تجارت پاکستان خبر از تعلیق تمامی پروژه های این کریدور اقتصادی داد اما این خبر مدتی بعد تکذیب شد و دولت پاکستان به مقامات چینی اطمینان داد که پروژه ها بدون هیچ مشکلی به پیش بروند.

با اینحال چین تا به حال بیش از ۶۰ میلیارد دلار در این کریدور اقتصادی سرمایه گذاری نموده است. پروژه هایی همچون ساخت نیروگاه تولید برق، آزادراه، راه آهن، بندر و دیگر زیرساخت های ارتباطی در پاکستان مهم ترین بخش های این کریدور اقتصادی هستند.

دولت پاکستان به دنبال مشارکت دیگر کشورها در کریدور اقتصادی چین-پاکستان

نگرانی اصلی مقامات پاکستانی در خصوص کریدور اقتصادی چین-پاکستان، اقدامات استعمارگرانه دولت چین است که به طور خاص از سوی خبرگزاری های وابسته به کشورهای غربی مطرح می شود. از این رو دولت پاکستان در تلاش است با روش هایی همچون مشارکت دیگر کشورهای جهان، از این نگرانی ها بکاهد. در این زمینه کشورهایی که روابط مطلوبی با دولت چین داشته باشند می توانند وارد عمل شوند و با هردو کشور در این کریدور اقتصادی مشارکت نمایند.

از طرف دیگر مشارکت در پروژه های کریدور اقتصادی چین-پاکستان یک فرصت بزرگ برای کشور عربستان و دیگر کشورهای منطقه محسوب می شود تا ضمن افزایش عمق روابط خود با این کشور، از مزایای اقتصادی طرح ها نیز بهره مند گردد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.