۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۱۴۹ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ دسته: کشاورزی
۰

رئیس تشکل های کشاورزی ضمن اشاره به فرصت ۱۰ روزه دولت مبنی بر تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، گفت: اگر دولت بخواهد در سال جاری نیز کوتاهی در زمینه تعیین مناسب قیمت گندم داشته باشد، باید شاهد رواج پدیده قاچاق گندم به خارج از کشور و واردات گندم با نرخ بالای ۲ هزار تومان بود.

مسعود اسدی رئیس تشکل های کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به مهلت ۱۰ روزه دولت مبنی بر اعلام قیمت گندم، گفت: دولت نباید با تعیین قیمت های غیرمنطقی در حق کشاورزان ظلم کند.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: متاسفانه دولت دوازدهم پس از شروع کار خود دیواری کوتاه تر از کشاورزان مظلوم پیدا نکرد و سال گذشته علیرغم تاکید قانون، قیمت این محصول را پس از ۷ ماه تاخیر بدون تغییر اعلام کرد.

رئیس تشکل های کشاورزی با انتقاد از عملکرد دولت تصریح کرد: متاسفانه دولت در انجام سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت غذایی کوتاهی می کند.

وی گفت: این در حالی است که بر اساس قانون خرید تضمینی دولت موظف است هر ساله قیمت گندم را اول مهرماه هر سال مطابق با هزینه های تولید و حداقل به اندازه نرخ تورم افزایش داده و اعلام کند.

قاچاق گندم نتیجه عدم اصلاح نرخ خرید تضمینی

رئیس تشکل های کشاورزی در ادامه در خصوص چگونگی تعیین قیمت گندم در سال جاری نیز گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری با توجه به افزایش هزینه های تولید و نرخ ارز باید حداقل کیلویی ۲ هزار تومان تعیین شود.

اسدی دلیل تعیین قیمت ۲ هزار تومانی گندم را به دلیل عدم تغییر قیمت گندم در دوسال گذشته و نیز افزایش هزینه های تولید تا حدود ۱۷۰۰ تومان دانست.

وی با اشاره به اثرات تثبیت احتمالی قیمت گندم در سال جاری نیز گفت: اگر چنانچه دولت بخواهد در سال جاری نیز کوتاهی در زمینه تعیین مناسب قیمت گندم داشته باشد، باید شاهد رواج پدیده قاچاق گندم به خارج از کشور و واردات گندم با نرخ بالای ۲ هزار تومان بود.

نمایندگان مجلس باید پیگیر تعیین قیمت صحیح گندم باشند

این کارشناس کشاورزی در مورد نظارت نمایندگان مجلس بر چگونگی اجرای قانون خرید تضمینی از سوی دولت نیز گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس در سال گذشته تحت تاثیر لابی گری هایی در حق کشاورزان ظلم کردند.

رئیس تشکل های کشاورزی گفت: این در حالی است که نمایندگان مجلس باید بر حسن اجرای قوانین از سوی دولت نظارت کنند و درصدد بازپس گیری حق قانونی مردم باشند.

اسدی تاکید کرد: باید نمایندگان مجلس پس از پایان تعطیلات خود با اقدامی فوری و با تهیه طرح دو فوریتی هم ضمانت اجرای قانون خرید تضمینی را بالا ببرند و هم فکری به حال تخطی دولت در بحث تامین امنیت غذایی نمایند.

دخالت غیرقانونی سازمان برنامه و بودجه

اسدی با اشاره به دخالت سازمان برنامه و بودجه در تعیین قیمت گندم نیز گفت: متاسفانه این سازمان با بی تدبیری در حال تحمیل نظرات غیرکارشناسی خود به کشاورزان مظلوم است.

رئیس تشکل های کشاورزی اظهار داشت: این سازمان و آقای نوبخت طبق قانون هیچ اختیاری مبنی بر تعیین قیمت گندم ندارند و نمایندگان مجلس نیز باید اجازه چنین دخالت مضری را به این سازمان ندهند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.