۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۱۲۸ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

جیم راجرز مدرس سرمایه‌گذاری گفته است که کشورهای جهان علاقه‌ای به ارزهای مسلط ندارند و در گذشته همیشه این ارزها جایگاه خود را از دست داده‌اند. اکنون نیز مردم از قدرت آمریکا و دلار رضایتی ندارند و این ارز در چند سال آینده جایگاه خود در مبادلات بین المللی را از دست خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته جیم راجرز مدرس سرمایه‌گذاری، آمریکا بزرگ‌ترین کشور بدهکار در جهان است که رفته‌رفته نیز وضعیتش بدتر می‌شود. راجرز اذعان می‌کند که خودش در حال حاضر همچنان مقدار زیادی دلار آمریکا دارد، اما این بدین دلیل نیست که دلار یک ارز بی‌خطر و مناسب است.

راجرز ادامه می‌دهد که بنابراین ممکن است بپرسید که پس چرا من دلارها را نگهداری می‌کنم؟ جواب این است که به خاطر اینکه آشفتگی‌ها در حال افزایش است من دلار نگهداری می‌کنم.

راجرز ادامه می‌دهد که مردم نیز در زمان آشفتگی جهت ایجاد یک پناهگاه امن دلار نگهداری می‌کنند، اما در حالی که این ارز امن نیست اما مردم فکر می‌کنند که امن است. این مدرس سرمایه‌گذاری توضیح می‌دهد که ارز آمریکا در حال افزایش است اما بسیاری از کشورها از جمله چین، ایران، روسیه و برخی دیگر اقداماتی را در راستای حذف دلار از مبادلات خود انجام داده اند.

جایگاه جهانی دلار در سال‌های آتی تضعیف می‌شود

به گفته راجرز در چند سال آینده دلار آمریکا جایگاه خود به عنوان ارز ذخیره جهانی و ابزار مبادلات بین‌المللی را از دست خواهد داد و جهان در گذشته همیشه از ارزهای سلطه دار دوری گزیده است؛ چراکه موقعیت‌ها متفاوت شده است.

راجرز گفته است که پوند یک‌بار به عنوان ارز مسلط در جهان شناخته شده است و قبل از آن نیز دیگر ارزهای غالب مانند پزوتا اسپانیا، فرانک فرانسه و گلیدر هلند وجود داشته‌اند که همگی آن‌ها یک یا دو موقعیت داشته‌اند؛ اما با افراطی که در پیش گرفتند جایگاه خود را از دست دادند.

به گفته راجرز مردم قدرت آمریکا را دوست ندارند، به طوری که آن‌ها در حال حرکت به سمت راهکارهایی برای خلاصی از دلار هستند و این اتفاق در طول تاریخ برای ارزهایی از قبیل پوند استرلینگ افتاده است.

راجرز به عنوان نمونه به کشور روسیه و ترکیه اشاره کرده است که در حال حاضر به طور مستقیم شروع به استفاده از ارزهای ملی خود در تبادل با یکدیگر کرده‌اند و هر کشوری اکنون در حال تلاش برای خلاصی از دلار آمریکاست.

به عقیده راجرز ما اکنون می‌توانیم برای یک مدت ارزهای منطقه‌ای را ایجاد کنیم اما هیچ احساسی نسبت به داشتن دو یا سه ارز مسلط وجود ندارد.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.