۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۹۵۸ ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: حسین عطااللهی
۰

کشور چین در پروژه جاده ابریشم اهدافی از قبیل ایجاد زیرساخت‌ها، هم‌افزایی ظرفیت‌های بین‌المللی و بین‌المللی شدن یوآن را دنبال می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که همکاری‌های مالی چند ارزی و توسعه مؤسسات مالی منطقه‌ای برای پیشبرد اهداف تجاری و سرمایه‌گذاری، به تحقق این اهداف کمک خواهد کرد. بنابراین استفاده بانک‌های مرکزی کشورها از همکاری های ارزی و پیمان‌های پولی برای پوشش ریسک‌های موجود ضروری است.

به گزارش مسیر اقتصاد ابتکار راه‌اندازی جاده ابریشم توسط چین با برخی موفقیت‌ها همراه بوده است و برخی نفوذهای بین‌المللی را به دست آورده است. اما علیرغم مقدار قابل توجهی از منابع سرمایه‌گذاری شده، اثرات مثبت اقتصادی و سیاسی آن هنوز محدود است.

ابتکار جاده ابریشم به دنبال سه هدف اصلی

ابتکار جاده ابریشم سه هدف ایجاد زیرساخت، همکاری ظرفیت و بین‌المللی شدن یوآن را دنبال می‌کند. اما روند بین‌المللی شدن یوآن کند است. در دور بعدی تجدید ساختار حاکمیت جهانی، چین باید شرایطی را که برای قدرت اقتصادی‌اش مناسب است، دنبال نماید.

در مقایسه با اقتصادهای توسعه یافته‌ای از قبیل آمریکا و اتحادیه اروپا، چین هنوز راه زیادی برای پیشرفت دارد. این امکان وجود دارد که با تغییر قوانین و مقررات کاربرد ارزهای مورد استفاده در پرداخت‌های بین‌المللی یک سیستم جدید شکل بگیرد. بین‌المللی شدن یوآن در میان تغییرات دیگر باید به عنوان یک نیروی محرکه عمل کند.

مؤسسات مالی منطقه‌ای مدل مالی مورد نیاز موفقیت جاده ابریشم

مدل مالی که به ایجاد زیرساخت‌ها کمک می‌کند، معمولاً در یکی از مؤسسات مالی توسعه منطقه‌ای نهفته است. لذا به همین دلیل است که بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا توجهات زیادی را به خود جلب نموده است. اکنون کشورهای بیشتری شروع به استفاده از یوآن به عنوان یک ارز مورد استفاده در پرداخت‌ها و تسویه‌های تجاری کرده‌اند.

اما هدف‌گذاری بزرگ‌تر در بین‌المللی شدن یوآن این است که آن را به یک ارز سرمایه‌گذاری مورد استفاده در همکاری ظرفیت بین‌المللی و داشتن یک جایگاه در قیمت‌گذاری دارایی و سرمایه جهانی تبدیل کند.

ابتکار راه‌اندازی جاده ابریشم نباید صرفاً به پشتوانه شرکت‌های دولتی جلو برود. شرکت‌های خصوصی، بخش‌های مالی شامل بازار سهام و یوآن به عنوان یک ارز سرمایه‌گذاری بین‌المللی باید همگی نقش حمایتگر از ابتکار جاده ابریشم را ایفا کنند.

ضرورت همکاری مالی چند ارزی در ایجاد زیرساخت‌های جاده ابریشم

همکاری ظرفیت بین‌المللی، راهکار تخصیص بهینه عوامل تولید در سطح جهانی است. تأمین مالی مستقیم و خدمات مالی چند ارزی از زیرساخت‌های ضروری مالی است. این‌ها اولویت‌دار‌ترین مباحث برای حل مسائل مربوط به جریان‌های سرمایه هستند و مسائلی هستند که مقامات پولی چین و تنظیم کنندگان مالی باید بر روی آن‌ها کار کنند.

همچنین کشور چین باید از تکیه کردن صرف بر مؤسسات مالی دولتی جهت بین‌المللی شدن یوآن بپرهیزد. مؤسسات مالی با مالکیت ترکیبی که با اصول بازار منطبق‌تر هستند، نقش مهم‌تری را در جهانی‌سازی یوآن بازی خواهند کرد.

رویکرد کارآمد برای شروع استفاده از یوآن در پرداخت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مالی در کشورها و مناطقی است که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند. به ویژه اقتصادهای همسایه که یوآن در آن‌ها به آسانی و با رغبت پذیرفته شده است. اشتیاق سرمایه‌های خصوصی برای تأمین مالی بین‌المللی می‌تواند کانالی برای ایجاد یک فرم جدید از بانک‌های با مالکیت ترکیبی برای تجارت و تأمین مالی بین‌المللی باشد. این راه چگونگی پرورش قدرت نرم مالی چین است.

انعقاد پیمان‌ پولی راهکار کاهش ریسک بین کشورهای جاده ابریشم

خدمات تجاری و مالی کوچک مقیاس که توجه بانک‌های بزرگ را به خود جلب نمی‌کند، می‌تواند توسط بانک‌های تجاری مرزی که به مراکز پرداخت‌های ارزی منطقه‌ای متصل هستند، پاسخ داده شود.

علاوه براین بانک‌های مرکزی باید نقش فعالی را در حمایت از خدمات مالی بین‌المللی بازی کنند و در مقابل ریسک ارزهای خارجی مسئولیت پذیر باشند. بانک‌های مرکزی می‌توانند از ابزارهای مالی‌ای از قبیل پیمان‌های پولی  برای کمک به مدیریت ریسک‌های ارزی بانک‌های تجاری و دیگر مؤسسات مالی که ممکن است با ریسک مواجه شوند، استفاده کنند.

ساختار هرمی شکلی از گوناگونی ریسک ارزهای خارجی میان بانک‌های تجاری و بانک‌های مرکزی باید بانک‌های تجاری و بانک‌های سرمایه‌گذاری و دیگر مؤسسات مالی را تشویق به بین‌المللی شدن یوآن کند.

منبع: گلوبال تایمز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.