۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۹۱۳ ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

گروه خودروساز چینی BAIC در ماه اوت سال جاری کارخانه ای با ظرفیت سالانه ۵۰ هزار خودرو در آفریقای جنوبی افتتاح کرد. هدف این خودروساز چینی تنها بازار آفریقای جنوبی نیست و به دنبال گسترش محصولات خود در سایر کشورهای آفریقایی است. همچنین در اهداف توسعه ای این خودروساز چینی صادرات خودرو به ۸۰ نقطه جهان در دستور کار است.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت خودرو چین به سمت تکمیل زنجیره ارزش جهانی و نقش آفرینی بیشتر  در آن، در حال حرکت است و محصولات خودروسازان چینی به طور فزاینده ای اعتماد جهانی را بدست آورده اند.

سرمایه گذاری مشترک راهکار چینی ها برای توسعه صنعت خودرو

کشورهای بسیاری همچون زیمباوه، سائو، ارمنستان و صربستان مصرف کنندگان محصولات چینی هستند و صادرات خودرو چینی به این کشورها روند افزایشی به خود گرفته است.

در واقع خودروهای چینی به عنوان محصولات اصلی این کشورها شناخته می شوند. راهکار چینی ها برای توسعه صنعت خودرو و تأمین سرمایه، همکاری با برندهای مطرح در قالب طرح های سرمایه گذاری مشترک بوده است.

خودروسازان چینی برای اتکا به پول آسان  از مارک های تجاری مشترک استفاده می کردند. به موجب این سیاست صنعتی خودروسازان چینی، سهم صادراتی محصولات این کشور روند رو به رشد سریعی داشته است.

سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری گروه BAIC در آفریقای جنوبی

به عنوان  نمونه گروه خودروساز چینی BAIC در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک با شرکت هیوندایی موتور و Beijing همکاری های ویژه ای در زمینه تولید انواع خودروهای سواری و تجاری داشته اند. همچنین این گروه خودروساز در ماه اوت سال جاری کارخانه ای با ظرفیت سالانه ۵۰ هزار خودرو در آفریقای جنوبی افتتاح کرد.

این کارخانه که در مرکز حمل و نقل بندر الیزابت احداث شده است، توسط یک شرکت تأمین سرمایه آفریقایی خودروهای ارزان قیمت برای مصرف کنندگان را تولید می نماید. به منظور گسترش تولید این محصولات در آفریقای جنوبی سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده با راه اندازی فاز نخست این کارخانه، ۵۴۰ کارگر آفریقایی مشغول به فعالیت شده اند. با راه اندازی فاز بعدی این کارخانه انتظار می رود ۵۰۰ شغل در صنایع بالادستی ایجاد شود. همچنین زمینه اشتغال ۱۵ هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنایع پایین دستی فراهم خواهد شد.

این کارخانه که مجهز به یک خط تولید خودکار است، امکان افزایش تیراژ تولید برای صادرات خودروها به سایر کشورهای آفریقایی دارد. هدف اصلی گروه خودروساز BAIC تأمین انواع خودرو از جمله وسایل نقلیه مسافری، اتومبیل های SUV، وانت و کامیون های سبک، نه تنها در بازارهای آفریقای جنوبی بلکه برای کل آفریقا در دراز مدت است. تمرکز اصلی این گروه خودروساز چینی بازارهای رو به رشد کشورهای آفریقایی همچون نیجریه، کامرون، مصر و الجزایر است.

داخلی سازی ۶۰ درصدی قطعات و مواد اولیه شرط آفریقایی ها برای BAIC

بر اساس تفاهمات صورت گرفته گروه خودروساز چینی BAIC با شرط داخلی سازی قطعات و مواد اولیه طرف آفریقایی موافقت کرده است.

بنا بر توافقات صورت گرفته بایستی تأمین ۶۰ درصد قطعات و مواد اولیه خودروهای تولیدی توسط قطعه سازان و مجموعه سازان آفریقای جنوبی صورت گیرد.

برنامه خودروساز چینی BAIC برای صادرات به ۸۰ نقطه جهان

لازم به ذکر است گروه خودروساز چینی BAIC مستقر در پکن دارای ۱۳۰ هزار پرسنل در سراسر جهان است و بیش از ۲۰ مرکز تحقیق و توسعه در کشورهایی همانند مکزیک، هند، ژاپن، هلند، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و ایالت متحده آمریکا را داراست. آمار فروش این شرکت خودروساز در سال ۲۰۱۷، ۲.۵ میلیون خودرو بوده است و درآمد حدودا ۶۹ میلیارد دلاری از فروش این خودروها نصیب گروه BAIC شده است.

از برنامه های آتی گروه BAIC تا سال ۲۰۲۰ صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازارهای خارجی در ۸۰ کشور مختلف، از طریق شبکه های فروش خود است.

دانگ یونگ نائب رئیس اجرایی انجمن تولیدکنندگان خودرو چین با بیان اینکه بازار خودرو معمولا با شاخص هایی همچون تولید ناخالص داخلی، قدرت مصرف، تجارت منطقه‌ای، توسعه صنعتی و همچنین توسعه زیرساخت‌ ها شناخته می شود، گفت: خودروسازان چینی بایستی همچون گروه BAIC به فکر راه اندازی کارخانه های خودروسازی در سراسر جهان باشند و تنها به فکر صادرات محصولات کامل نباشند.

گفتنی است بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان خودرو پکن، آمار صادرات خودروهای چینی ۸۹۱ هزار دستگاه خودرو است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن ۲۶ درصد رشد کرده است.

منبع: ChinaDaily

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.