۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۷۹۷ ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزیر اقتصاد قطر حصر اقتصادی این کشور از سوی کشورهای عربی را مایه‌ی برکت دانست و گفت: از یک بازار ۱۱۰ میلیونی بیرون رانده شدیم اما با توجه بیشتر به بازار ۴۰۰ میلیونی کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و آسیای میانه بر مشکلات غلبه کردیم. به گفته وی میزان صادرات قطر از زمان اعمال تحریم ها ۱۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد شیخ احمد بن جاسم آل ثانی وزیر اقتصاد قطر در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد حجم صادرات این کشور از زمان اعمال تحریم از سوی همسایگان به میزان ۱۹ درصد افزایش یافته است. حجم تجارت خارجی این کشور نیز به میزان ۱۶ درصد رشد داشته است.

تحریم کشورهای عربی به سود قطر تمام شد

به گفته بن جاسم قطر به لحاظ اقتصادی مشکل تحریم‌ را پشت سر گذاشته است و ما اقتصاد خود را در جریان تحریم‌ها بسیار خوب مدیریت می‌کنیم. وی افزود تحریم از منظر اقتصادی ‌در حقیقت مایه برکت برای قطر شد.

به گفته وزیر اقتصاد قطر این کشور هم اکنون به بازارهایی که تا پیش از این آنها را نادیده گرفته بود وارد شده است. ممکن است ما را از یک بازار ۱۱۰ میلیونی بیرون کرده باشند اما اکنون به بازاری به بزرگی ۴۰۰ میلیون نفر شامل ترکیه، آذربایجان، ایران و آسیای میانه ورود پیدا کرده‌ایم.

در واقع قطر به جای تجارت با کشورهای عربی، به تجارت با دیگر کشورهای همسو روی آورده است و از این طریق توانسته است به تجارت خارجی خود رونق دهد.

بن جاسم رشد اقتصادی این کشور در سال جاری را بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول ۲.۹ درصد اعلام کرد و گفت در میان کشورهای عرب خلیج فارس بالاترین نرخ رشد اقتصادی را داریم.

عربستان، امارات، بحرین و مصر بیش از یک سال است که روابط سیاسی، تجاری و ترانزیتی خود با قطر را به بهانه بی ثبات سازی منطقه از سوی این کشور قطع کرده‌اند.

حریم هوایی و دریایی ایران هم اکنون تنها مسیرهای ارتباط قطر با خارج از این کشور محسوب می‌شوند و در این مدت دو کشور توانسته اند تجارت دوجانبه خود را افزایش دهند.

منبع: گلف تایمز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.