۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۵۸۰ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

گزارش بانک مرکزی هند نشان می دهد که این کشور به عنوان دومین کشور بزرگ مصرف کننده طلا در جهان، در حال ادامه دادن به روند افزایش ذخایر طلایی خود است. این کشور همزمان با این اقدام در حال کاهش سهم خود از نگهداری اوراق قرضه دلاری خزانه داری آمریکاست. هدف هند از این اقدامات مدیریت مناسب تر ریسک دارایی های خارجی عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد گزارش های مالی سالانه بانک مرکزی هند نشان می دهد که این کشور نیز رویه شرکای خود در گروه بریکس، مبنی افزودن به ذخایر طلای فیزیکی به ذخایر خارجی خود را در پیش گرفته است. گفتنی است کشورهای برزیل، روسیه، چین و آفریقای جنوبی در کنار هند اعضای اصلی گروه بریکس را تشکیل می دهند.

طبق این گزارش ها، بانک مرکزی هند در طول سال مالی گذشته که در ماه مارس به پایان رسیده است، ۴۸.۴ تن طلا خریداری کرده است. بانک مرکزی هند برای اولین بار تقریبا در طول یک دهه طلا خریداری کرده است. پیش از این به مدت کوتاهی بعد از بحران مالی و در طول سال ۲۰۰۹ بود که بانک مرکزی این کشور ۲۰۰ تن فلزات گرانبها ذخیره سازی کرد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، ذخایر بین المللی هند از ژوئن ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸ از رشد ۵ درصدی به رشد ۶.۳ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل، افزایش یافته است.

این گزارش افزوده است که تنوع بخشی به دارایی های ارزی خارجی هند در طول سال با توجه به ضرورت مدیریت ریسک، از جمله ریسک امنیت سایبری ادامه یافته است و بدین منظور سبد طلایی نیز فعال شده است.

در همین حال، بر اساس آخرین گزارش وزارت خزانه داری آمریکا سهم بدهی های مبتنی بر دلار کشور هند در ماه مارس از میزان ۱۵۷ میلیارد دلار به ۱۴۸.۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.

کاهش ذخایر اوراق قرضه دلاری آمریکا اخیرا به یک روند میان دارندگان عمده اوراق قرضه تبدیل شده است. بر اساس آخرین آمار، روسیه طی سال ۲۰۱۸ میزان ۸۴ درصد، سهم خود از اوراق قرضه دلاری را کاهش داده است. این در حالی است که سهم ترکیه نیز از این کاهش در نگهداری اوراق قرضه دلاری ۴۲ درصد بوده است.

در همین زمان ژاپن و چین نیز به عنوان بزرگترین دارندگان اوراق قرضه دلاری خزانه داری آمریکا سهم خود را هر چند کم، کاهش داده اند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.