۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۱۶۱ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

آمارها حاکی از کاهش ۵۰ درصدی صادرات خودروهای بریتانیایی از ابتدای آوریل سال ۲۰۱۶ است. دلیل کاهش صادارت خودروهای بریتانیایی به کشورهای اروپایی، وضع قوانین جدید داخلی سازی در اتحادیه اروپاست که خرید خودرو و قطعات آن از بریتانیا را محدود می نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد رشد تولید خودرو در بریتانیا به طور غیر منتظره ای روند کاهشی به خود گرفته است. عامل اصلی کاهش تیراژ خودروسازان بریتانیایی کاهش سفارشات صادراتی محصولات به بازارهای هدف اروپایی است.

کاهش ۵۰ درصدی صادرات خودروهای بریتانیایی

شاخص سهام خودروسازان بریتانیایی در ماه اوت سال جاری به ۵۲.۸ واحد کاهش یافت و علت اصلی آن همین کاهش تیراژ محصولات این تولیدکنندگان بوده است. آمارها حاکی از کاهش ۵۰ درصدی صادرات خودروهای بریتانیایی از آوریل سال ۲۰۱۶ است. کاهش صادارت خودروهای بریتانیایی به کشورهای اروپایی را می توان در پی قوانین اتحادیه اروپا در محدودیت استفاده از محصولات تولیدکنندگان این کشور جستجو کرد.

در پی این اتفاقات از ارزش پول ملی بریتانیا کاسته شد و هر پوند با کاهش ۰.۶ درصدی به میزان ۱.۲۸ دلار رسید.

افزایش هزینه های تولید در بریتانیا

گزارشات موسسه مارکیت نشان می دهد نرخ رشد ۱۷ ماهه تولید خودرو به کمترین میزان خود در طول سالیان گذشته رسیده است. این در حالی است که قیمت های مواد اولیه و هزینه های تولید و به تبع آن قیمت محصولات افزایش چشمگیری یافته است.

به عنوان نمونه قیمت نهاده های اولیه همچون فلزات و قطعات الکترونیکی خودرو روند افزایشی به خود گرفته است. تحلیل گران یکی از عوامل این اتفاقات را خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و افزایش نرخ ارز  عنوان کرده اند.

عدم استفاده از فرصت های صادراتی پیش از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

دوبسون مدیر شرکت IHS Markit ( شرکت ارائه دهنده آمارهای جهانی در بریتانیا) با بیان اینکه صادرات خودروهای بریتانیای با محدودیت جدی مواجه شده است، گفت: رشد اقتصادی صنعت خودرو بریتانیا سرعت کمی به خود گرفته است و در آینده نه چندان دور صنعت خودرو بریتانیا با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

گزارش بلومبرگ نشان می دهد که شرکت های مدیریت صادرات در بریتانیا از فرصت مناسب صادرات به کشورهای هدف پیش از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا استفاده نکرده اند و این سبب شده تا هم اکنون تولید کنندگان خودرو با چالش کاهش تیراژ مواجه شوند.

تهدید اشتغال صنعت خودرو بریتانیا در پی قوانین داخلی سازی اروپا

گفتنی است پیش از این خودروسازان عضو اتحادیه اروپا ملزم به داخلی سازی ۵۵ درصدی در تولید محصولات خود شده بودند. بر اساس این قوانین تأمین قطعات خودروسازان کشورهای اتحادیه اروپا بایستی از قطعه سازان کشورهای عضو تأمین شود.

با این اقدام و در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خودروسازان اروپایی تمایلی به خرید قطعات از این کشور نخواهند داشت و در نتیجه اشتغال قطعه سازان بریتانیایی با یک چالش اساسی مواجه خواهد شد.

تهدید اشتغال صنعت خودروی بریتانیا در پی قوانین داخلی سازی اروپا

لازم به ذکر است حدود ۵۲ درصد تجارت خارجی اتحادیه اروپا بین بریتانیا و کشورهای عضو صورت می گیرد. در حال حاضر میزان تجارت خارجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بریتانیا به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار است.

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و قوانینی که به تبع آن در هر دو سمت به تصویب رسیده است و خواهد رسید، تجارت خارجی بریتانیا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت الشعاع قرار می گیرد و وضعیتی مبهم و نامشخص پیدا خواهد کرد.

پیش از این منابع رسمی اعلام کرده بودند که در اوایل سال جاری میزان سرمایه گذاری صنعت خودرو بریتانیا به ۴۶۱ میلیون دلار کاهش یافته است.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.