۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۶۵۶ ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸ دسته: حمل و نقل، مشارکت عمومی-خصوصی
۰

وزارت حمل و نقل اردن قصد دارد یک خط ریلی را به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار با استفاده از روش BOT یا BOOT با مشارکت یک شرکت چینی اجرایی کند. این پروژه در مرحله اول برای حمل بار مورد استفاده قرار خواهد گرفت و می تواند نقش اردن را در جاده ابریشم چین فعال تر نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت حمل و نقل اردن قصد دارد به منظور اجرای یک پروژه ریلی به ارزش ۴.۲۳ میلیارد دلار، قراردادی را با روش BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) یا BOOT (ساخت، مالکیت، بهره برداری و انتقال) با شرکت چینی تاچستون منعقد کند.

این پروژه شهرهای مهم، مناطق صنعتی و هاب های لجستیکی اردن را به شهر بندری عقبه و مرزهای سوریه، عراق و عربستان متصل می کند. زمان ساخت این پروژه ۴ سال پیش بینی شده است.

وزارت حمل و نقل اردن مطالعات امکان سنجی پروژه را در سال ۲۰۱۰ انجام داد و در سال ۲۰۱۵ تلاش کرد تا پروژه را از طریق قرارداد ساخت عمومی و اپراتوری خصوصی اجرا کند. شرکت مهندسی عمران چین برای اپراتوری پروژه انتخاب شد اما دولت نتوانست بودجه کافی را برای ساخت پروژه تامین کند. بنابراین قرارداد پروژه به مدل واگذاری امتیاز تغییر کرد.

این خط ریلی در مرحله اول برای حمل بار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به گفته یکی از اعضای وزارت حمل و نقل اردن، راه آهن مسافری به یارانه دولت نیاز دارد که در حال حاضر، دولت نمی تواند این رایانه را تامین کند.

پروژه ریلی مذکور می تواند اردن را به طور بالقوه به جاده ابریشم جدید متصل نماید. جاده ابریشم جدید یک شبکه ریلی است که پکن را از طریق قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران به استانبول و اروپا متصل می کند.

منبع: www.infrapppworld.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.