۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۳۸۴ ۰۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

تعرفه برق در کشور مالزی مشابه ایران به صورت پلکانی تعیین شده است؛ اما سطوح تعرفه های پلکانی این کشور به نحوی در نظر گرفته شده که مشترکین کم‌مصرف از برق ارزان و یارانه‌ای برخوردارند. همچنین مشترکینی که قبض آن‌ها کمتر از ۴۰ هزار تومان باشد، یارانه ویژه دریافت می‌کنند. در مقابل تعرفه مشترکین پرمصرف به گونه‌ای افزایش یافته که نه تنها بهایی بیشتر از تولید یا واردات برق را می‌پردازند، بلکه شیب افزایش تعرفه برای آنها بازدارنده بوده و مانع از مصرف غیربهینه می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت تولید، انتقال و توزیع برق کشور مالزی (TNB) تعرفه برق این کشور با در نظر گرفتن معیار قدرت خرید، ۷ برابر ایران است.

شرکت TNB تنها شرکت تامین کننده برق مالزی و بزرگترین شرکت برق جنوب شرق آسیا می‌باشد. این شرکت بخش تولید، انتقال و توزیع برق را برعهده دارد[۱].

تعرفه برق در کشور مالزی

طبق دسته بندی انجام شده توسط شرکت TNB در سال ۲۰۱۸، قبض برق خانگی مطابق با جدول زیر محاسبه می‌شود:

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود تعرفه متوسط برق کشور مالزی حدود ۴۱ سن (sen) معادل ۰.۰۱ دلار یا همان ۱۰ سنت است. بنابراین می توان گفت با نرخ ارز آزاد، هر کیلووات ساعت برق مصرفی در مالزی معادل حدود ۹۰۰ تومان است.

این درحالیست که در ایران بهای متوسط برق دریافتی طبق گفته مسئولین وزارت نیرو حدودا ۷۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است؛ بنابراین می توان گفت قیمت برق در مالزی حدودا ۱۲ برابر ایران است.

به منظور در نظر گرفتن قدرت خرید مردم مالزی در مقایسه با ایران، می توان از آمار درآمد سرانه کشورها استفاده کرد. بر اساس آمار صندوق بین المللی پول درآمد سرانه مردم مالزی حدودا ۱.۸ برابر مردم ایران است[۲].بنابراین می‌توان نتیجه گرفت حتی با در نظر گرفتن معیار قدرت خرید، قیمت برق بخش خانگی مالزی نسبت به ایران در حدود ۷ برابر گران تر است.

حمایت ویژه از مشترکین کم‌مصرف در مالزی

در مالزی دولت به سوخت تولید برق، یارانه اختصاص داده است. همچنین به مشترکینی که قبض آن‌ها کم‌تر از ۲۰ رینگیت (۴۰ هزارتومان) باشد یارانه ویژه‌ای اختصاص داده است.

دولت مالزی در بازه زمانی ۱ جولای تا ۳۱ سپتامبر به دلیل افزایش هزینه تولید برق، تعرفه برق مشترکین پرمصرف که بالای ۳۰۰ کیلووات مصرف دارند را افزایش داده و از مشترکین کم‌مصرف حمایت می‌کند؛ در واقع برای مشترکین زیر ۳۰۰ کیلووات افزایش تعرفه اعمال نمی‌شود[۳].

طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت TNB بهای تمام شده تولید برق در سال ۲۰۰۸ برای هر واحد برابر با ۲۸.۱۵ سن (معادل ۷ سنت) بوده است. یعنی مشترکینی که کم‌تر از ۳۰۰ کیلووات مصرف می‌کنند (طبق جدول تعرفه سال ۲۰۰۸) بهای کمتری از تولید برق را پرداخت کرده و دولت با یارانه از این مشترکین حمایت کرده است. همچنین مشترکینی که بیش از ۳۰۰ کیلووات مصرف کرده، نه تنها بهای تمام شده تولید برق را پرداخت می‌کنند، بلکه مقدار بیشتری را نیز پرداخت می‌کنند[۴].

از سوی دیگر همانطور که در جدول قبل مشاهده می‌شود، تعرفه متوسط برق برای مشترکین پرمصرف برابر با ۵۴.۶ سن، معادل با ۱۳ سنت است. بنابراین مشترکین پرمصرف در مالزی به ازای هر کیلووات ساعت  ۱۱۷۰ تومان پرداخت می‌کنند.

اما در ایران، پرمصرف‌ها به طور متوسط ۱۹۰ تومان برای هر کیلووات ساعت برق می‌پردازند که نسبت به بهای تمام شده تولید یا واردات برق بسیار پایین است. به عبارت دیگر تعرفه برق مشترکین پرمصرف در مالزی ۶ برابر ایران است.

در نمودار زیر اختلاف میانگین قیمت و همچنین اختلاف قیمت مشترکین پرمصرف در ایران و مالزی مشاهده می‌شود:

ضرورت اصلاح تعرفه پلکان‌های مشترکین پرمصرف در ایران

در کشور مالزی، به مانند ایران تعرفه های برق به صورت پلکانی تعیین شده است. تعیین تعرفه های قیمتی به صورت پلکانی مزایای فراوانی همچون کاهش قیمت بیشتر برای مشترکین کم مصرف و جریمه مشترکین پرمصرف را به همراه دارد؛ اما لازمه بهره مندی از این مزایا، تعیین مناسب سطوح قیمتی در تعرفه های پلکانی است.

مطابق نمودار قبل در مالزی سطوح تعرفه پلکانی قیمت برق به نحوی در نظر گرفته شده است که مصرف ۳۰۰ کیلووات به عنوان قیمت تمام شده و الگوی مصرف در نظر گرفته می‌شود. مشترکینی که کم‌تر مصرف کنند مورد حمایت مالی و یارانه‌ای قرار گرفته و مشترکینی هم که بیش از ۳۰۰ کیلووات مصرف کنند، بهای بیشتری از هزینه تمام شده تولید برق را می‌پردازند.

لزوم افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی به نفع عموم مردم/ ۲۰ درصد از مشترکین برق ۲ برابر بقیه مردم «یارانه پنهان» می‌گیرند

پینوشت:

[۱] www.tnb.com.my

[۲] List of countries by GDP (nominal) per capita

[۳] www.tnb.com.my/faq/tariff

[۴] www.malaysiakini.com/letters/87661



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.