۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۰۴۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

در سال های اخیر فناوری های مبتنی بر بلاک چین در عرصه پرداخت های بین المللی ظهور کرده اند. یکی از آن ها سیستم پرداخت ریپل است که پیش بینی می شود بتواند با رفع مشکلات سوئیفت، انحصار این سیستم پیام رسانی را نیز با چالش مواجه نماید. یکی از نکات جالب توجه در زمینه استفاده از پیام رسان مالی ریپل امکان مبادله بدون واسطه ارزها با یگدیگر، در قالب آن است.

به گزارش مسیر اقتصاد آزمایشگاه ریپل که مبتنی بر فناوری بلاک چین و در سانفرانسیسکو مستقر است، سال گذشته یک اداره در هند در راستای توسعه برنامه های خود راه اندازی کرده است. این شرکت از ارز دیجیتال XPR حمایت می کند و هدفش جایگزینی با شبکه پیام رسانی مالی سوئیفت است.

برنامه های ریپل برای به چالش کشیدن سوئیفت

طبق گفته ناوین گوپتا، مدیر اداره ریپل مستقر در هند، این شرکت در نظر دارد که در کشور هند به سهم ۷۰ میلیارد دلاری در نقل و انتقالات مالی دست یابد و همچنین برنامه هایی جهت به چالش کشیدن انحصار سوئیفت دارد.

ریپل و XPR گرچه با هم مرتبط هستند اما دو چیز بسیار متفاوت هستند. XPR یک ارز دیجیتال است که قبل از بستر نرم افزاری ریپل به وجود آمده است. سپس قسمتی از آن به ریپل که یک راه حل نرم افزاری متمرکز بر روی بلاک چین است، داده شده است. ریپل به عنوان نهاد مستقل فعالیت می کند و استراتژی و مدل مخصوص کسب و کار خود را دارد.

شرکت ریپل در حال حاضر بر هدف کسب سهم بازار نقل و انتقالات مالی در عرصه بین المللی تمرکز دارد. این شرکت در حال حاضر سعی می کند به یک جایگزین بهتر و سریعتر برای سوئیفت که توسط مؤسسات مالی سراسر جهان استفاده می شود، تبدیل شود.

ریپل یک بزرگراه پیام رسانی مالی

این شرکت اعلام کرده است که در حال ساخت یک بزرگراه پیام رسانی است که در قالب آن پول می تواند منتقل شود. البته این پول لزوما ارز دیجیتال نیست و ارزهای سنتی و بدون پشتوانه نیز می توانند در قالب این پروتکل مبتنی بر بلاک چین انتقال یابند.

این مقام شرکت ریپل همچنین افزود: ما در حال حاضر با چندین بانک به خصوص در منطقه شرق آسیا به شکل بین المللی در حال فعالیت هستیم. ما همچنین مشتریانی در آفریقا و اروپا داریم که میلیون ها معاملات مالی را از طریق بستر بلاک چینی ما به جای سوئیفت استفاده می کنند.

ریپل به دنبال رفع مشکلات ناشی از انحصار سوئیفت برای مشتریان

گوپتا درخصوص مشکلات نظام سوئیفت گفت: «چه حسی به شما دست می دهد که میل ارسالی شما متوقف شود؟ این مسئله اکنون در سوئیفت وجود دارد. داده ها نشان می دهد که نزدیک به ۶ درصد از معاملات انجام شده توسط سوئیفت با شکست یا خطا مواجه می شوند. این یک هزینه پنهان برای مشتریان بانک ها ایجاد می کند.»

وی افزود یک مسئله دیگر مسئله هزینه نقدینگی است، که به مشتریان تحمیل می شود. اگر یک بانک سوئیفت را استفاده کند نیازمند این است که یک میزان مشخصی از پول را در بانک دیگری داشته باشد تا معاملاتش سریع و یکنواخت انجام شود. در مقایسه، چیزی که بستر بلاک چینی ریپل اجازه می دهد انجام شود، انجام بدون خطای تراکنش ها است.

نقل و انتقال وجه در قالب نرم افزار ریپل شبیه پیام رسان های مجازی مانند واتس آپ است که برای شروع پیام رسانی فرد بانک موردنظر خود را به لیست خود اضافه می کند.

مبادله بدون واسطه ارزها با یکدیگر از طریق بلاک چین

نرم افزار ریپل همچنین یک برنامه تبادل ارز داخلی دارد. بدین صورت که به طور مثال زمانی که پول به پوند ارسال می شود و در طرف دیگر به دلار دریافت می شود، این برنامه نرخ تبدیل دو ارز را بررسی می کند و سپس آن را به مبلغ وجه ارسالی فرد ارسال کننده اضافه می کند و سپس مبلغ کل به دلار دریافت می شود.

این شرکت همچنین از ارز دیجیتال XPR در برخی کشورهایی که اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال صادر شده، استفاده کرده است. در این شکل نقل و انتقال وجه، وجه ارسالی ابتدا به XPR تبدیل می شود و سپس در هنگام دریافت دوباره این ارز دیجیتالی به ارزهای سنتی و رایج تبدیل می شود.

نکته جالب توجه دیگر درباره ریپل این است که این پیام رسان مالی اجازه می دهد ارزهای بدون پشتوانه منتقل شوند. به طور مثال در مورد هند که ارزهای دیجیالی اجازه فعالیت ندارند، پیام رسانی مالی از طریق ارزهای غیر دیجیتالی انجام می شود.

منبع: techcircle.vccircle.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.