۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۹۲۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ دسته: مالیات
۰

نیکفر نماینده مردم لاهیجان در مجلس با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه باید در قوانین کشور وجود داشته باشد، گفت: نبود این پایه مالیاتی موجب نوسانات و افزایش قیمت غیرمنطقی در بازارهای مسکن، سکه و ارز می‌شود و به تبع آن مردم عادی نیز بسیار آسیب می‌بینند.

نیکفر نماینده مردم لاهیجان، سیاهکل، رودبنه، دیلمان و پیرکوه در مجلس شورای اسلامی طی گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص نوسانات قیمتی بازارهای مختلف گفت: مالیات بر عایدی سرمایه باید در قوانین کشور وجود داشته باشد؛ زیرا نبود این پایه مالیاتی موجب می‌شود که هر چند وقت یک بار نوسانات و افزایش قیمت‌های شدید و غیرمنطقی در بازارهای مسکن، ارز، سکه و … صورت گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد پیامد عدم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه گفت: اگر بحث افزایش قیمت بی رویه و بدون تناسب سرمایه‌ها نظیر مسکن و سکه به حال خودش رها شود و تدبیری برای آن اندیشیده نشود، مردم عادی بسیار آسیب می‌بینند.

وی افزود: برای جلوگیری از این پیامد و این که سرمایه‌ها به سمت تولید حرکت کنند، باید مالیات بر عایدی سرمایه حتماً در قوانین ما ایجاد شود.

مدل کشورهای توسعه یافته

بررسی ها نشان می دهد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به منظور حذف سوداگران از بازار و تقویت بخش‌های تولیدی، سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنند تا سودآوری فعالیت‌های مولد بیشتر از فعالیت‌های غیرمولد باشد و به صورت طبیعی، منابع به سمت تولید حرکت کند. از راهکارهای موجود در این زمینه وضع مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد است که با نام مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) شناخته می‌شود.

این مالیات با نرخ بازدارنده بر مابه التفاوت قیمت خرید و فروش اعمال می‌شود. تجارب کشورهای دیگر نشان می‌دهد که اخذ این مالیات آثار مثبتی از جمله کنترل تقاضای سوداگری و تورم، کاهش شکاف طبقاتی در جامعه، هدایت نقدینگی به سمت تولید و رونق ساخت و ساز، افزایش ثبات و پیش‌بینی پذیری و افزایش قدرت خرید مردم را دارد.

تجربه ۱۰ کشور جهان در کنترل قیمت و سوداگری در بخش مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.