۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۸۶۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۱

بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، ایران در هیچکدام از صنایع و کالاهای مزیت‌دار خود در جمع صادرکنندگان برتر به پاکستان حضور ندارد. حجم اندک تجارت ایران و پاکستان در حالی است که مزیت‌ها و انگیزه‌های زیادی برای تجارت میان طرفین وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد آمارها نشان می‌دهد که در ۵ سال گذشته نیاز پاکستان به واردات محصولات مزیت‌دار ایرانی بیشتر شده است. با این وجود ایران در جمع صادرکنندگان اصلی هیچ گروه کالایی به پاکستان حضور ندارد.

مطابق آمار سازمان تجارت جهانی حجم واردات پاکستان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ با ۳۰ درصد رشد به مبلغ ۵۷ میلیارد دلار رسیده است که بخش قابل توجهی از آن مربوط به محصولاتی است که ایران از صادرکنندگان برتر آن به حساب می‌آید.

گازهای نفتی، فولاد و آهن قراضه، ذغال سنگ، حبوبات و پلیمرهای اتیلن که ایران در تولید و صادرات همگی آنها قدرت زیادی دارد، بیشترین نقش را در افزایش واردات پاکستان داشته اند.

در جدول زیر حجم عمده محصولات وارد شده به پاکستان و تغییرات آن طی ۵ سال گذشته آمده است:

بیشترین کالاهای وارد شده به پاکستان حجم واردات در سال ۲۰۱۷ (میلیون دلار) میزان تغییر از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷
فرآورده‌های نفتی ۷۴۰۰ ٪۲۰-
نفت خام ۳۱۰۰ ٪۴۳-
روغن پالم ۲۱۰۰ ٪۱۴
گازهای نفتی ۱۹۰۰ ٪۲۱۴۶
فولاد و آهن قراضه ۱۵۰۰ ٪۱۱۶
خودرو ۱۴۰۰ ٪۱۰۲
انواع تلفن ۱۳۰۰ ٪۸
ذغال سنگ ۱۱۰۰ ٪۲۱۷
حبوبات ۸۵۱ ٪۲۰۵
کتان ۷۶۲ ٪۱
لوبیای سویا ۶۶۲ ٪۴۶۱
پلیمرهای اتیلن ۷۰۵ ٪۵۵
دستگاه‌های تولید برق ۶۸۷ ٪۱۱۳

همانطور که از جدول فوق پیداست پاکستان در سال های اخیر به سمت استفاده از سوخت های ارزان قیمت مثل گاز و ذغال سنگ حرکت کرده و از واردات نفت و فراورده‌های نفتی کاسته است.

اگر واردات پاکستان را به صورت کلی تر دسته بندی کنیم، عمده محصولات واردشده به پاکستان به صورت زیر خواهد بود:

ایران در ۵ دسته از دسته‌های فوق نیز از صادرکنندگان برتر منطقه محسوب می‌شود. این دسته ها عبارتند از سوخت‌های فسیلی و فراورده‌های آن، آهن و فولاد، مواد شیمیایی آلی، پلاستیک و مصنوعات آن و گیاهان خوراکی.

با این وجود جدول زیر که بر اساس داده‌های سازمان تجارت جهانی بدست آمده است، نشان می‌دهد که ایران در هیچ کدام از این دسته محصولات جزو سه صادرکننده اصلی به پاکستان نیست:

گروه های کالایی مبدا اول واردات مبدا دوم واردات مبدا سوم واردات
سوختهای فسیلی و فرآورده‌های آن امارات عربستان قطر
ماشین‌آلات مکانیکی چین آمریکا ژاپن
ماشین آلات الکتریکی و لوازم برقی چین ویتنام امارات
آهن و فولاد چین انگلیس آمریکا
وسایل نقلیه ژاپن تایلند چین
مواد شیمیایی آلی چین عربستان هند
چربی‌ها و روغن‌های خوراکی اندونزی مالزی آرژانتین
پلاستیک و مصنوعات آن عربستان چین امارات
دانه‌های روغنی برزیل کانادا آمریکا
گیاهان خوراکی استرالیا کانادا چین

این مسئله علیرغم این واقعیت است که مزیت های فراوانی چون همسایگی و هزینه اندک حمل و نقل، قابلیت‌های تولیدی و نیاز متقابل، دارا بودن بازار بزرگ، اشتراکات فرهنگی و تردد زیاد مسافر بین دو کشور وجود دارد.

دخالت‌ها و فشارهای سیاسی آمریکا و عربستان را می‌توان مهمترین مانع فعال نشدن ظرفیت های اقتصادی طرفین برای یکدیگر دانست؛ با روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان و ابراز تمایل نخست وزیر منتخب به تقویت روابط با ایران فرصت بسیار مناسبی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری طرفین برای یکدیگر بوجود آمده است.

  1. جزو مبادی اصلی واردات کدوم کشور هستیم دقیقا؟؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.