۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۶۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ دسته: تولید کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی، عملکرد اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی به تفکیک استان ها را منتشر نمود. بر این اساس از ۳۱۹۸۵ بنگاهی که برای اخذ این تسهیلات ثبت نام نموده بودند، ۳۱۸۶۲ بنگاه جهت اخذ تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند. این در حالی است که منابع اختصاص یافته به این طرح محدود بوده و ضروری بود ستاد اقتصاد مقاومتی، طبق اولویت بندی اقدام به انتخاب بنگاه ها می نمود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از اهداف تأسیس ستاد اقتصاد مقاومتی تلاش برای رفع موانع تولید و احیای واحد های تعطیل و نیمه تعطیل بود. بر همین اساس دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۲۸ مهر گزارش عملکرد اعطای تسهیلات به واحد های تعطیل و نیمه تعطیل را منتشر نمود.

در این گزارش تعداد بنگاه هایی که برای اخذ تسهیلات ثبت نام نموده اند، ۳۱۹۸۵ مورد اعلام شده است که از این تعداد ۳۱۸۶۲ بنگاه (۹۹٫۶ درصد بنگاه های ثبت نامی) توسط ستاد اقتصاد مقاومتی استان ها جهت اخذ تسهیلات به بانک ها معرفی گردیده اند.

این آمار نشان می دهد که در معرفی و اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی، سیاست گذاری و اولویت بندی مشخصی در نظر گرفته نشده است و تقریبا تمام بنگاه هایی که در سامانه ثبت نام نموده اند، برای اخذ تسهیلات معرفی شده اند.

از بین ۳۲ استان کشور، تنها ۱۴ استان چند مورد از بنگاه های ثبت نامی را حذف نموده اند و از بین این ۱۴ مورد، تنها ۳ استان تعداد بیش از ۱۰ بنگاه را حذف کردند؛ در کل از ۳۱۹۸۵ بنگاه ثبت نامی، تنها ۱۲۳ بنگاه حذف و مابقی به بانک ها معرفی شده اند.

همچنین از بین بنگاه های معرفی شده جهت اخذ تسهیلات، تاکنون ۶۱۸۵ بنگاه موفق به اخذ تسهیلات شده اند که معادل ۱۹ درصد از کل بنگاه های معرفی شده به بانک هاست.

تسهیلات اقتصاد مقاومتی

عملکرد استان ها در بررسی و معرفی بنگاه های اقتصاد مقاومتی جهت اخذ تسهیلات در جدول زیر آمده است:

ردیف استان تعداد واحد های ثبت نام کننده تعداد واحدهای معرفی شده به بانک جهت اخذ تسهیلات تعداد واحدهایی که موفق به اخذ تسهیلات شدند
۱ اذربایجان شرقی ۱۰۵۸ ۱۰۵۸ ۲۵۸
۲ اذربایجان غربی ۷۷۹ ۷۷۸ ۱۵۴
۳ اردبیل ۸۰۴ ۷۸۰ ۱۶۷
۴ اصفهان ۲۰۷۹ ۲۰۷۹ ۳۵۵
۵ البرز ۶۵۳ ۶۵۳ ۱۶۸
۶ ایلام ۳۴۴ ۳۴۰ ۴۵
۷ بوشهر ۲۶۵ ۲۶۲ ۸۰
۸ جنوب کرمان ۱۱۵۷ ۱۱۵۷ ۱۱۵
۹ چهارمحال و بختیاری ۶۲۷ ۶۲۷ ۱۰۲
۱۰ خراسان شمالی ۵۷۲ ۵۷۲ ۱۲۰
۱۱ خراسان رضوی ۱۹۰۱ ۱۸۸۰ ۲۰۸
۱۲ خراسان جنوبی ۲۵۶ ۲۵۶ ۵۲
۱۳ خوزستان ۱۳۶۳ ۱۳۶۳ ۲۳۸
۱۴ زنجان ۷۶۴ ۷۶۳ ۱۸۳
۱۵ سمنان ۱۵۶۴ ۱۵۶۳ ۳۵۲
۱۶ سیستان و بلوچستان ۳۱۴ ۳۱۲ ۷۸
۱۷ تهران ۱۹۰۷ ۱۹۰۵ ۲۴۲
۱۸ فارس ۱۱۲۷ ۱۱۲۷ ۲۳۱
۱۹ قزوین ۱۹۷۹ ۱۹۷۹ ۲۳۰
۲۰ قم ۶۱۶ ۶۱۶ ۱۳۲
۲۱ کردستان ۸۰۹ ۷۹۸ ۱۵۹
۲۲ کرمان ۹۵۷ ۹۱۵ ۹۰
۲۳ کرمانشاه ۵۶۹ ۵۶۹ ۱۹۱
۲۴ کهکیلویه و بویر احمد ۴۲۴ ۴۲۴ ۵۷
۲۵ گلستان ۷۲۸ ۷۲۸ ۱۶۸
۲۶ گیلان ۱۷۸۱ ۱۷۸۱ ۴۱۱
۲۷ لرستان ۱۱۲۲ ۱۱۲۲ ۱۱۹
۲۸ مازندران ۲۱۹۹ ۲۱۹۸ ۵۴۳
۲۹ مرکزی ۷۷۲ ۷۷۲ ۱۵۵
۳۰ هرمزگان ۶۱۹ ۶۱۸ ۳۸۷
۳۱ همدان ۶۲۸ ۶۲۸ ۲۲۲
۳۲ یزد ۱۲۰۴ ۱۱۹۵ ۱۷۲
۳۳ مناطق آزاد ۴۴ ۴۴ ۱
جمع ۳۱۹۸۵ ۳۱۸۶۲ ۶۱۸۵



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.