۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۳۲۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ دسته: پول و بانک
۰

قیمت دلار در بازارهای داخلی با اعلام سیاست های جدید دولت تا نزدیک ۹ هزار تومان کاهش یافت؛ اما از روز چهارشنبه روند قیمت ارز و سکه بار دیگر صعودی شد. فروش سکه های پیش فروش بانک مرکزی با قیمت روز و همچنین افزایش قابل توجه قیمت دلار در بازار ارز ترکیه، دو دلیل افزایش قیمت ارز در بازارهای داخلی بوده است که انتظار می رود در طول هفته جاری اثرات آن تاحدودی تعدیل گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد در اواسط هفته گذشته و با اعلام سیاست های جدید ارزی دولت، قیمت ارز کاهش یافت و به حدود ۹ هزار تومان رسید؛ اما از غروب چهارشنبه نرخ ارز و سکه دوباره روندی صعودی به خود گرفت. دو عامل منجر به افزایش مجدد قیمت ارز و سکه شده است.

فروش سکه های پیش فروش بانک مرکزی با قیمت روز

روز چهارشنبه موعد تحویل سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی بود و همگان انتظار داشتند با تحویل این سکه ها و عرضه آن ها در بازار، قیمت ها کاهش بیشتری داشته باشند. اما بانک مرکزی در اولین گام تنها سکه هایی را تحویل داد که به شیوه سپرده بیانه پیش فروش شده بود.

در زمان شروع طرح پیش فروش سکه یعنی از بهمن ماه سال گذشته، بانک مرکزی ابتدا سکه‌های با سررسید شش ماهه و یک ساله با دریافت ودیعه ثبت‌نام کرد. در این طرح برای هر دو زمان شش ماهه و یک ساله، یک میلیون تومان برای سکه‌های تمام بهار آزادی دریافت شده و در زمان سررسید به قیمت روز مابه‌التفاوت از صاحب سکه دریافت می شد. در این جریان صاحبان سکه‌های با سررسید شش ماهه شامل تخفیف چهار درصدی و همچنین یک ساله تخفیف ۹ درصدی می شدند.

گفته می شود در مدت ۱۰ روزی که این طرح در جریان بوده استقبال خوبی از آن نشده و تنها ۵۰ هزار سکه به فروش رسیده است؛ درحالیکه بعد از این طرح، بانک مرکزی طرح پیش فروش قطعی را آغاز کرد و در مدت کوتاهی حدود ۷ میلیون سکه پیش خرید شد.

بر اساس اعلام قبلی از چهارشنبه عرضه این سکه ها آغاز شد ولی بر اساس آن، افرادی که یک میلیون تومان برای پیش خرید سکه پرداخت کرده بودند (در زمانی که قیمت سکه کمتر از ۱.۵ میلیون تومان بود) اکنون باید برای دریافت سکه های خود از بانک مرکزی حدود ۲ میلیون تومان دیگر بپردازند. این مسئله یکی از دلایل افزایش قیمت سکه و به تبع آن ارز در روزهای اخیر بوده است.

با اینحال انتظار می رود با گذشت زمان و عرضه سکه های پیش فروش قطعی از سوی بانک مرکزی، قیمت سکه و ارز در بازار داخلی با کاهش مواجه گردد.

کاهش ارزش لیر ترکیه

دلیل دیگر افزایش قیمت ارز در بازار ایران، کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار بود که به طور خاص موجب شد قیمت دلار در روز جمعه، که روز بدون خرید و فروش محسوب می شود، با افزایش دست کم ۱۰۰۰ تومانی همراه شود.

به گفته منابع آگاه در روز جمعه افزایش قابل توجه قیمت دلار به لیر، در بازارهای ترکیه موجب شد تقاضا برای خرید دلار در این کشور افزایش یابد و جریان دلارهای نقدی و حواله ای به سمت این کشور سوق پیدا کنند. این مسئله از عرضه ارز در بازار ایران کاست و موجب شد قیمت دلار در ایران نیز روندی افزایشی پیدا نماید.

انتظار می رود با گذشت زمان در این زمینه نیز تعادلی ایجاد شود و افزایش قیمت دلار ناشی از بازار ارز ترکیه نیز تا حدودی تعدیل گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.